Rychlá jízda, ztráta kontroly, boční náraz do stromu. Zdevastovaný osobní automobil a vyvrácený kmen dávají na srozuměnou, že tahle silnice na Libouchecku řidičům chyby neodpouští. Vrtulník záchranářů už neměl koho zachraňovat. Řidička zahynula.

Stalo se to během pondělního večera kolem 19. hodiny. Řidička, ročník 1973, jela v Suzuki Vitara po silnici číslo I/13 ve směru na Libouchec. Bourala u odbočky na Malé Chvojno. „Řidička narazila do stromu ve vysoké rychlosti. Utrpěla velmi těžká zranění a přes veškerou snahu lékařů a záchranářů se ji bohužel nepodařilo zachránit,“ popsal mluvčí ústecké záchranné služby Prokop Voleník.

Podle svědků, kteří jeli kolem, nebyl na nehodu hezký pohled. „Hasiči museli paní z auta vystříhat. Vypadalo to, že se i párkrát otočila na střechu. Potom tam dali plachtu a já musel zase jet dál, policisté dopravu řídili kyvadlově, nemohl jsem se zdržovat,“ líčil Tomáš Straka, který jel zrovna okolo.

Další svědek mu přitakával. „Řekl bych, že auto jelo příliš rychle. Byl to hrozný náraz. Když vrtulník odlétal, bylo mi z pohledu na něj jasné, že je konec,“ líčil další ze svědků.

Na místě podle mluvčího hasičů z Ústecka Lukáše Marvana zasahovaly tři hasičské jednotky. Ústecká, petrovická a dobrovolných hasičů z Libouchce. „Po vyproštění řidičky ze zničeného automobilu jsme ještě likvidovali únik provozních olejů,“ uvedl Marvan.

Zrádná rovinka

Ač svědci upozorňují na nepřiměřenou rychlost, poslední slovo řekne až policie, která příčiny nehody stále vyšetřuje. „Žádáme všechny svědky, kteří nehodu viděli nebo natočili palubní kamerou, aby poskytli svědeckou výpověď či záznam vyšetřovatelům,“ požádala o pomoc veřejnost policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Dopravní experti se shodují, že tento úsek silnice I/13 patří k těm velmi nebezpečným. „Je to místo, které vypadá přehledně. Většinou tu všichni jezdí příliš rychle, a to právě kvůli rovince. Máme tu ale taky křižovatku, dvě autobusové zastávky proti sobě a pak začíná alej,“ popsal místo bývalý koordinátor BESIPu v Ústeckém kraji Jan Pechout.

Podle jeho názoru je to u odbočky na Malé Chvojno opravdu zrádné a smrtelné. „Není to první nehoda, která se tu stala. Dokonce se tu převrátil autobus. O sto metrů dál najdete další pomníček,“ připomněl expert Pechout.

Na silnici I/13 na Libouchecku došlo od roku 2007 k více než 450 nehodám. Zahynulo při nich 8 lidí, dalších 9 utrpělo těžká zranění, lehká 144. Nejvážnější smrtelná nehoda se stala loni u Žďárku, kdy zahynul manželský pár z Německa.

Místo častých nehod

Mnoho lidí volá po kácení alejí u silnice právě z důvodu častých vážných nehod. To Pechout odmítá. „Za nehody nemohou stromy, ale řidiči. Ti by měli především jezdit podle zákona,“ upozornil.

Na plošné kácení alejí se ostatně nechystá ani Ústecký kraj. Jak vysvětlil šéf krajského odboru dopravy Jindřich Franěk, nejnebezpečnější jsou samostatné stromy. „Alej byla vysázena historicky a měla nějaký smysl. Stíní a poskytuje ochlazení. Je potřeba to řešit individuálně - třeba v nepřehledné zatáčce, která vynáší, má pokácení stromu smysl,“ dodal.