Je to skutečně tak, mnohdy i bez známek v žákovské či na vysvědčení po několika měsících výuky poznáte, jak na tom vaše dítě je. Zda dokáže spočítat příklad, přeříkat abecedu a vyjmenovaná slova nebo přeložit větu do angličtiny. Ale v případě angličtiny nebuďte přehnaně přísní, právě v této oblasti to nemusí být vždy jen obrázek schopností vašeho dítěte, ale zejména kvality výuky. Přestože se české děti za posledních několik let v anglickém jazyce výrazně zlepšily, má výuka cizích jazyků na základních školách mnohdy řadu nedostatků.

Cizí jazyk nejčastěji se jedná o angličtinu je na základních školách povinně vyučován od 3. ročníku základní školy, vzhledem k zájmu rodičů bývá však výuka na mnoha školách zařazována už od 1. a 2. třídy. A to je jen dobře. „Ideální doba, kdy s jazykem začít je dokonce ještě dříve, uvádí se nejlépe do 7. roku věku dítěte," říká Pavla Pantoflíčková, manažerka výukového centra Helen Doron v Praze a upřesňuje: „Malé děti jsou totiž schopné vnímat zvuk jazyka, odlišnou intonaci a frázování, napodobují správnou výslovnost, nebojí se odhadnout smysl sdělení, i když zatím všemu nerozumějí, a tak i lépe reagují. Navíc se zatím vůbec nemusejí zabývat čtením a psaním, jak je to později ve škole. Děti si zkrátka v tomto věku hrají a že se něco učí, vůbec nevědí, ani o tom nepřemýšlejí."

Samozřejmě velmi záleží na lektorech, kvalitě výuky a na zvolené metodě. Ve škole většinou bývá i větší počet žáků než v kurzu, někde se používají staré učebnice a často i zastaralé metody výuky s důrazem na gramatiku, biflování jednotlivých slovíček a nezáživný dril. Tato metoda je bohužel v českých školách stále ještě častá, a to přesto, že děti otráví, demotivuje, a hlavně nepřipraví na to nejdůležitější na konverzaci. A tak se stává, že děti nejsou ani po delší době výuky schopné reagovat na jednoduché otázky a bojí se mluvit.

Když školní angličtina nestačí

Pokud máte pocit, že angličtina vaše dítě sice baví, ale výsledky ani po několika měsících, či dokonce letech neodpovídají vašim představám, nemusíte bezradně krčit rameny, ale můžete nabídnout dítěti něco navíc jazykové kurzy mimo školu. Kvalita výuky, počet dětí v kurzu i způsob výuky se v jednotlivých školách liší, proto výběru věnujte maximální pozornost a spolu s dítětem absolvujte ukázkovou hodinu. Vzhledem k tomu, že co nevidět začínají zápisy do dalších kurzů, je právě teď nejvyšší čas se na vlastní oči přesvědčit, jak hodiny probíhají, jakou metodou učitelé pracují a jakých výsledků děti dosahují.

Škola hrou platí i pro výuku cizích jazyků. Začít lze brzo.

Například výuková centra s kurzy britské lingvistky Helen Doron nabízí výuku pro děti od tří měsíců až do 15 let, takže ani pro vašeho školáka není ještě nic ztraceno. V kurzech vyučují jen pečlivě vybraní lektoři, kteří rádi pracují s dětmi, umí je povzbudit, motivovat a učit tak, že se na další hodiny těší. Cizí jazyk si děti v hodině osvojují stejně jako jazyk mateřský, tedy hrou, říkankami, písničkami a pohybovými aktivitami. Samozřejmě že jinak je pojatá hodina pro malé děti a jinak pro školáky, vždy ale poskytuje vše, co dítě v daném věku pro zvládnutí jazyka potřebuje.

Kurzy pro školní děti samozřejmě odpovídají požadavkům učebních plánů na základních školách, děti získají dostatečnou slovní zásobu, bez problémů zvládnout složitější skladbu anglických vět, přestanou se bát mluvit a hodina angličtiny pro ně přestane být strašákem.

Začněte včas

Pokud má váš školák mladšího sourozence, můžete je do výukového centra jazykové školy Helen Doron přihlásit oba. A dokonce s těmi nejmenšími můžete jednotlivé hodiny absolvovat společně. V září loňského roku byl v České republice uveden docela nový program Fun with Flupe kurz výuky anglického jazyka pro děti ve věku 2 5 let. Ačkoli se jedná o velmi intenzivní kurz angličtiny, ve kterém se děti během jednoho roku naučí 660 nových slovíček, 25 písní a základy větné skladby anglické věty, je tento kurz zábavný a hravý. Rodiče, jejichž děti již kurz vyzkoušely, jsou překvapeni výsledky děti po čtyřech měsících výuky umí anglicky pojmenovat řadu věcí a začínají spojovat dvě až tři anglická slova dohromady. Výuka probíhá nejen ve vyučovacích hodinách, ale opírá se také o domácí přípravu za podpory CD namluvených rodilým mluvčím a pohádek na DVD.