Pryč jsou zlaté časy pro lidi, kteří se kvůli obavě dopravců z nákazy zaměstnanců koronavirem svezli meziměstskou veřejnou dopravou zdarma. Zatímco řidiči zelených autobusů cestující znovu odbaví teprve ode dneška, pro průvodčí v regionálních vlacích je placení už týden stará písnička. Virus nevirus, také Správa železnic se pustila, nebo brzy pustí do práce. Takže kromě toho, že už cestování znovu začalo odlehčovat našim peněženkám, musí se řada pasažérů obrnit trpělivostí kvůli výlukám.

Desetitisíce ústenek, tisíce respirátorů i hektolitry dezinfekce, to vše už kraj rozdělil mezi dopravce. Jejich lidé tak už nemají důvod bránit se kontaktu s potenciálně nakaženými cestujícími. Hejtmanství, které dopravce na regionální trati nasmlouvává, ale polízanice s virem vyjde na víc než jen na účet za ochranné prostředky.

„Ústecký kraj odhaduje ztráty na příjmech z provozu veřejné dopravy na 50–60 milionů korun měsíčně,“ vyčíslil mluvčí hejtmanství Martin Volf. Mimořádné náklady na provoz vlaků v časech koronaviru zvyšuje ještě jedna, možná nečekaná položka. V podstatě prázdné vlaky totiž podle zkušeností Českých drah (ČD) vedly k nárůstu vandalismu u těch, kdo jimi cestovat nepřestali.

Nouzový stav, kdy většina lidí zůstala zavřená doma, s sebou přinesl seškrtání řady spojů v regionu. Ústecký kraj by se ale brzy chtěl vrátit k původní nabídce, podobně jako ostatní samosprávy. „Nelze říci, zda po ukončení nouzového stavu, ale spíše po otevření škol, které pravděpodobně bude ještě později,“ rozvedl kraj pro portál Zdopravy.cz. „V případě uvolňování opatření se budeme snažit zprovoznit vždy ten typ spojů, kterého se dané uvolnění bude týkat,“ dodali lidé z kraje.

Pozitivní je, že epidemie koronaviru a vládní restrikce nemají zhoubný vliv na stavebnictví. To platí i pro naplánované práce na regionálních tratích. Některé už probíhají, jiné brzy vypuknou. Prvním případem jsou práce Správy železnic (SŽ) na revitalizaci a elektrizaci jednokolejky z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. „Po zimní přestávce zde zahájíme další plánované práce,“ potvrdila Nela Friebová z generálního ředitelství SŽ.

Součástí těchto prací jsou, nebo budou i výluky. Jedna z nich platí od uplynulé neděle. Jana Hinterholzingerová z generálního ředitelství ČD potvrdila, že SŽ uzavřela do 15. května trať z Oldřichova u Duchcova do Louky u Litvínova a vlaky tady nahrazují autobusy.

S opravou podkrušnohorské trati za víc než miliardu korun začala SŽ před rokem. Upravit chce 13,5 kilometru trati, ve všech stanicích a zastávkách zřídí nová bezbariérová nástupiště. Traťová rychlost se tu zvýší až na 100 km/h a dopravu budou dálkově řídit dispečeři z Teplic. „Součástí stavby je i vybudování trakčního vedení na dosud neelektrizovaném úseku mezi Loukou a Litvínovem,“ dodala Friebová s tím, že dokončení prací je naplánováno na červenec 2021.

V druhé polovině roku chce SŽ začít s výměnou dožilého trakčního vedení na pravobřežní dvoukolejné trati mezi Ústím a Děčínem. Po ní jezdí především nákladní vlaky. „Práce se budou odehrávat na více než osmikilometrovém úseku ze Střekova do Velkého Března,“ přiblížila Friebová.

Obnovou projde nejen trolej, ale také sloupy a další součásti trakčního vedení. Rekonstrukcí mají v horizontu několika příštích let projít také železniční stanice na Střekově, ve Velkém Březně a Boleticích i další železniční zastávky na této „pravobřežce“.

Ochranné pomůcky pro dopravce

Ústecký kraj zatím z prostředků státu či vlastních rozdělil mezi zdejší dopravce 160 tisíc ústenek, 3 768 respirátorů, 48 tisíc rukavic a 36 tisíc litrů dezinfekce na ruce. Aktuálně probíhá rozdělení dalších 47 tisíc ústenek, přes 20 tisíc rukavic a 1 780 ochranných brýlí.