„Někteří řidiči si stěžují, že nemohou využít odstavných parkovišť k povinné přestávce, protože bývají plné kamionů, které tam zastaví jenom na chvíli, aby si půjčili mýtnou krabičku,“ popsal Ústečan Alexandr Sokolov, který po D8 jezdí do Německa často.

Podle něj jde o nečekaný problém, protože řada řidičů od menších firem, především z Balkánu, si „mýtné krabičky“ elektronický systém evidence mýtného jenom pronajímá. Řidiči přejedou českou hranici, zahájí pronájem elektronického systému a po průjezdu republiky na českých hranicích ho opět ukončí. Aby to mohli udělat, musí zastavit, na čerpací stanici pohonných hmot uzavřít smlouvu, tedy vyplnit formulář a převzít jednotku. Totéž musí řidič udělat, když chce „mýtnou krabičku“ vrátit. Šoférů je tolik, že mnohdy dokážou doslova ucpat okolí benzinek. Problém se netýká dopravních společností, které si palubní jednotku kupují na celý rok.

Labská stezka. Ilustrační fotografie.
Investice do Labské stezky se vrací, cyklisté tu nechávají peníze

Vedoucí dopravní policie v Ústeckém kraji Jiří Ušák situaci potvrdil. „Situaci s organizováním kamionů zatím se značným nasazením dálniční policie zvládáme. Nejde však o systémové řešení. Máme přitom obavy z předpokládaného nástupu skutečné zimy,“ konstatoval Ušák.

Zastavení u čerpacích stanic kvůli zapůjčení registrace do systému elektronického mýta je problém, se kterým nikdo nepočítal. Na Ústecku se to týká především benzinky na 78. kilometru ve směru od Německa nedaleko Chlumce. Na zdejším parkovišti může stát maximálně do 40 aut, ale kamiony se sem někdy nevejdou a stojí i v připojovacím pruhu na dálnici. Naštěstí se kvůli tomu ještě nic nestalo, ale policie se obává, že až jednou padne mlha a řidič přehlédne stojící kamion, může dojít k řetězové srážce více vozidel.

Srbský řidič, který ústeckou oblast dobře zná, nad problémem mávl rukou s tím, že ke zlepšení nedojde, dokud nebude více řidičů využívat i možnosti pronájmu na registračním místě na 44. kilometru u Lovosic. „Kdyby celníci prováděli kontroly tam, na parkovištích by se situace zlepšila,“ prohlásil muž za volantem.

VÍTĚZNÝ TÝM - Best off Varnsdorf.
FOTO: Ve Vilémově byl nejlepší Best off Varnsdorf

Mluvčí ústeckého celního úřadu Jiří Nejedlý uvedl, že celníci mají ke kontrole mýta v celé České republice 25 speciálních vozidel. „Celní správa pro Ústecký kraj má k dispozici dvě vozidla nasazená na dálnici D8 v celé její délce od státní hranice do Prahy, na části D7 a na silnicích I/63 a I/30,“ přiblížil mluvčí.

Kontroly navíc mohou vykonávat celníci kdekoliv. Na jejich vozidle je totiž umístěna kamera, která v reálném čase snímá projíždějící auta, načte jejich registrační značku a systém vyhodnotí, zda je vozidlo zaregistrováno v mýtném systému, či nikoliv. Na autě celníci mají i přijímač, který je schopen na krátkou vzdálenost palubní jednotku načíst. Když systém vyhodnotí, že vůz není zaregistrován v systému mýta, nebo hlídka zjistí nějaký jiný problém, celníci vyrazí za vozidlem a zastaví ho na bezpečném místě.

„Celníci od začátku fungování nového systému mýta, tedy od 1. prosince 2019, evidují k 20. prosinci zatím 44 případů porušení. Z toho 10 případů bylo postoupeno do správního řízení, zbylých 34 bylo vyřešeno blokovou pokutou,“ vyjmenoval Nejedlý. „V 9 případech řidiči vyrazili po dálnici bez palubní jednotky a ve 25 případech se jednalo o chybné nastavení náprav či jiné pochybení. Celníci vybrali za necelý měsíc provozu nového mýta na pokutách od neukázněných řidičů 30 tisíc korun,“ doplnil mluvčí.

Vychází nový týdeník!
Nový Týdeník Děčínsko: Přečtěte si souhrn nejdůležitějších událostí v regionu

Kontrolu úhrady mýtného vykonává Celní správa České republiky. Řidič vozidla je na výzvu celníka povinen umožnit kontrolu platby mýtného a funkčnosti elektronického zařízení. Co všechno se kontroluje? „Celník je oprávněn zastavit vozidlo, zjistit totožnost řidiče a provozovatele vozidla, není-li řidič současně jeho provozovatelem, podrobit vozidlo v systému elektronického mýtného kontrole, zda je vybaveno funkčním elektronickým zařízením (palubní jednotkou), zda je evidováno v systému elektronického mýtného a zda jsou do elektronického zařízení zadány údaje umožňující správné stanovení mýtného,“ dodal Nejedlý.