Trať mezi Lovosicemi a Mostem přezdívaná Švestková dráha v sobotu 29. září slavila 120 let od svého zprovoznění. Ve stejnou dobu finišují dohody o navrácení každodenního provozu na tuto ještě nedávno odepisovanou železnici. Vše klaplo, po více než 13 letech budou po Švestkové dráze opět pravidelně jezdit vlaky.

Ústecký kraj si u společnosti AŽD Praha, která trať vlastní, objedná provoz vlaků od prosince příštího roku. A to každodenní, dosud na ní totiž jezdí jen víkendové sezonní spoje. „Záměr uzavřít smlouvu s AŽD Praha už schválila krajská rada, nyní pracujeme na detailech,“ potvrdil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Usnesení rady je už veřejně dostupné, podle něj kraj objedná provoz zhruba 450 tisíc kilometrů ročně. Takový objem počtu ujetých kilometrů znamená v průměru 11 párů vlaků. Zatím není jasné, za jakou částku, ceny za provoz motorových vlaků v regionech se pohybují zhruba kolem 100 korun za kilometr.

Oslavu 120. výročí Švestkové dráhy.
FOTO: Švestková dráha oslavila 120. narozeniny. Vyjel i Papoušek

AŽD Praha nechce zatím do uzavření smlouvy, které je naplánované na prosinec, poskytovat bližší informace. Firma koupila trať v roce 2016 od SŽDC, která ji prohlásila jako nepotřebnou. AŽD tam testuje své nové technologie, trať postupně prošla velkou opravou.

Generální ředitel firmy Zdeněk Chrdle už dříve uvedl, že by rád podobnou možnost návratu vlaků na tuto trať u kraje prosadil. Hovořil dokonce o tom, že je možné 1 hodinu a 19 minut trvající jízdu výrazně zkrátit.

„Postupnými opravami tratě, opravou přejezdů a instalací dalších jsme nabídli Ústeckému kraji jízdní dobu 1 hodinu a 2 minuty,“ řekl už dříve Chrdle. Je však možné, že vlaky zvládnou trasu pod hodinu.

Souprava RegioSprinter. Ilustrační fotoZdroj: archiv Deníku

Na Švestkové dráze by se měla objevit i nízkopodlažní souprava RegioSprinter. 

Kraj obnovu provozu podmínil tím, že na trati musí jezdit nízkopodlažní soupravy. Ty už společnost AŽD Praha získala. Jde o čtyři motorové vozy RegioSprinter, které nejsou v Česku neznámé.

Loni s nimi začala jezdit na pošumavských lokálkách společnost GW Train Regio, objevovaly se také mezi Libercem a Varnsdorfem u společnosti Vogtlandbahn. Právě od ní si motoráky AŽD Praha kupuje. Před nasazením do ostrého provozu je čeká podobná modernizace, budou jezdit v zeleném nátěru požadovaném Ústeckým krajem.

Ilustrační foto
Půl milionu cestujících denně. Vlaky vozí nejvíce lidí od roku 2007, busy ztrácí

Novinkou bude i trasování vlaků: kraj počítá s tím, že vlaky nepojedou jen po Švestkové dráze, ale i částečně po tratích SŽDC. Zatímco dnes výletní vlaky turistické linky T4 končí v Lovosicích, nově mají jezdit až do Litoměřic na horní nádraží.

Pravidelný provoz na 44 km dlouhé trati z Lovosic do Mostu začal 19. prosince roku 1898 a trval až do 8. prosince 2007. Nebýt železničních nadšenců, kteří tam i po ukončení provozu pořádali mimořádné jízdy historických vlaků, mohla tato lokálka už zaniknout.

I přes snahy o udržení Švestkové dráhy v co nejlepším technickém stavu ji v roce 2016 stát vyhodnotil jako zbytnou a nabídl ji k prodeji.

Ilustrační foto.
Šluknovsko přijde o rychlíky

Nabídky Správy železniční dopravní cesty využila společnost AŽD Praha, která ji odkoupila s tím, že tam vybuduje moderní zkušební polygon. Na něm chce testovat své nejmodernější zabezpečovací a sdělovací technologie pro železnici včetně plánovaných autonomních regionálních vlaků bez strojvedoucích.

V průběhu dvou let nový majitel trať i okolní nemovitosti opravil do perfektního stavu a nyní jsou instalovány potřebné technologie pro testování. Švestková dráha se tak stane nejmodernější regionální tratí v Evropě s technologiemi, které najdete jen na koridorových tratích.

Projekt Teplické meziměstské železnice (TEMMŽE).
Nový dopravní projekt pro Teplicko: Dopravu by mohly zklidnit vlakotramvaje