Dvaatřicet let uplynulo od doby, kdy výtvarník Jiří Sozanský oslovil své přátele, aby spolu s ním reagovali na ničené a pomalu mizející staré město Most, ustupující těžbě hnědého uhlí. Umělci se snažili zachytit atmosféru proměny prosperujícího a kulturního města v bezduchou krajinu a následnou devastaci společnosti.

Tento environmentální projekt z období let 1981 - 1983 tvoří první část výstavy s názvem Zóna 1981 - 1992 - 1994 - 2013, která mapuje tvorbu a aktivity Jiřího Sozanského a jeho přátel, které se vážou k rokům uvedeným v názvu výstavy, kterou nyní veřejnosti otevřela až do 17. listopadu Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích (SGVU).

„Výstava představuje díla a projekty Jiřího Sozanského a jeho přátel z 80. a 90. let 20. století, které byly realizovány v Mostu a v Litoměřicích," upřesňuje Alena Beránková z litoměřické galerie informace o výstavě, pod níž je kromě Jiřího Sozanského jako autor podepsán i Jiří T. Kotalík. Jejím architektem je Petr Kovář a kurátorem ředitel SGVU Jan Štíbr.

KDO JE JIŘÍ SOZANSKÝ?Jiří Sozanský (narozen 27. června 1946 v Praze) je český sochař, malíř, grafik, tvůrce multimediálních projektů a environmentů.

V letech 1960-1963 se vyučil zedníkem a do roku 1967 jako zedník pracoval. V letech 1967 1973 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze (ateliér prof. Františka Jiroudka). Od roku 1973 se věnuje malbě, kresbě, grafice, plastice, instalacím, environmentům a filmovým dokumentům. Je členem SVU Mánes a SČUG Hollar.

Spolu s prof. Jiřím T. Kotalíkem a svojí ženou PhDr. Olgou Sozanskou založil v roce 1992 občanské sdružení Symposion, které realizuje projekty navazující na jeho neoficiální aktivity ze sedmdesátých a konce osmdesátých let dvacátého století. Činnost Symposionu je podle jeho vyjádření zaměřená výhradně na nekomerční projekty se širším civilizačním dosahem a zahrnuje několik desítek domácích i mezinárodních projektů. 

Zdroj: cs.wikipedia.org

Na tvorbu z 80. let navazují díla z let 2011 - 2013, kdy se Jiří Sozanský k dané problematice vracel. K vidění jsou tu jeho objekty a fotokoláže z posledních tří let, kdy se autor v souvislosti s připravovanou publikací Zóna k tématu zničeného Mostu znovu vrátil. Spolu s portréty a texty básníka Emila Juliše, se kterým Sozanský navázal přátelství a spolupráci. Sozanského tvorba je doplněna kresbami Lubomíra Janečky, českého sochaře žijícího v USA, jehož kresby nevadské pouště evokují krajinu Mostecka, a kresbami Petra Kováře inspirovanými vytěženou krajinou.

Ve druhé části výstavy jsou prezentována díla související s mezinárodními sympozii Barok a dnešek z roku 1992 a Otevřený dialog z roku 1994, pořádanými v bývalém jezuitském kostele Zvěstování Panně Marii v Litoměřicích Občanským sdružením Symposion ve spolupráci s litoměřickou galerií. „Sympozia měla přispět ke znovuoživení zanedbaného a veřejnosti nově zpřístupněného kostela. Oslovení výtvarníci svými díly reagovali na úchvatnou barokní architekturu Octaviana Broggia, která dlouhodobým nevhodným využíváním značně utrpěla," připomněla Alena Beránková.

Kromě děl Jiřího Sozanského jsou zastoupeni autoři Jiří Anderle, Jiří Beránek, Arnold Mario Dall´O, Lubomír Janeček, Alexandr Janovský, Oldřich Kulhánek, Vladimír Novák, Peter Oriešek, Karel Pauzer, Ernest Pignon Ernest, Václav Špale a Olbram Zoubek.