Na více než 150 milionů korun vyšla děčínský dopravní podnik v posledních letech obnova více než poloviny vozového parku. Všechny nové autobusy mají pohon na CNG, který je v porovnání s naftovým výrazně ekologičtější.

Děčín patří mezi města, která dlouhodobě trápí vysoká prašnost velmi často překračující povolené limity. Velký podíl na tom má kromě domácích kotlů právě doprava.

„Ve srovnání s naftovými autobusy vypouští ty na CNG téměř o 100 procent méně drobných prachových částic, o 70 procent méně oxidu dusíku a o 30 procent méně oxidu uhlíku,“ vyjmenoval hlavní přednosti autobusů na plyn Václav Holovčák z firmy Bonett, která v Děčíně vybudovala pro dopravní podnik plnící stanici.

Zdeněk Izer: Na plný coole.
Zdeněk Izer to ve Varnsdorfu rozjede „Na plný coole“

Ta byla součástí první velké zakázky na nové autobusy. Dopravní podnik si jich objednal dohromady 21, z toho tři osmnáctimetrové kloubové. I s čerpací stanicí za ně zaplatil 130 milionů korun.

Dopravní podnik by si tak velkou jednorázovou investici ze svých peněz dovolit nemohl, na pořízení ekologických autobusů získal dotaci ve výši 85 procent na nízkoemisní autobusy. Kromě plynových si mohl pořídit elektrobusy, které také zkoušel přímo v provozu na jednotlivých linkách.

„Vzhledem k tomu, že nečerpáme trakční elektřinu, tak to pro nás z ekonomického hlediska nepřipadalo vůbec v úvahu. Pořizovací cena elektrobusu je navíc přibližně dvojnásobná v porovnání s autobusem na CNG,“ vysvětlil při loňském přebírání autobusů na plyn ředitel dopravního podniku Bohumil Bárta, proč v Děčíně nakonec elektrobusy jezdit nebudou.

Filmová kamera. Ilustrační foto.
Bourák hledá komparzisty, točit se bude v Rumburku i Varnsdorfu

Zatím poslední modernizací prošel vozový park děčínského dopravního podniku letos na jaře, kdy jej rozšířila pětice nízkopodlažních mikrobusů, opět s pohonem na stlačený zemní plyn.

Kam pojedou, je jasné

Při jejich pořizování měl dopravní podnik jasno, na jaké linky je nasadí. Nahradily velké autobusy tam, kde jezdí jen pár lidí. Tedy například na nočních linkách nebo spojích do okrajových částí města. Dalším využitím jsou turistické linky. Jedna taková začala letos již jezdit a spojuje patu Dlouhé jízdy vedoucí na zámek a zoologickou zahradu. „U zoo je prudké stoupání. Navíc pokud bychom chtěli zvětšit parkovací kapacitu u zoo, bylo by to na úkor přírody a auta by stála v lese, což je nesmysl. Chceme tam individuální dopravu co nejvíce eliminovat,“ řekl primátor Děčína Jaroslav Hrouda.

Kromě rozměrů je hlavní výhodou nových autobusů i jejich spotřeba. Zatímco dvanáctimetrové autobusy potřebují na sto kilometrů přibližně 40 kilogramů CNG, nové mikrobusy si říkají o 16 až 17 kilogramů méně.

Rozhledna Růženka.
Měsíc rozhleden láká na vyhlídky. Snaží se posílit i národní povědomí