Pokud smlouva nebude do konce roku, bude LZS v kraji od ledna zajišťovat policejní vrtulník z Prahy.

Výběrové řízení napadla letecká společnost DSA, která vrtulníky v Ústí dosud zajišťuje. „Teď čekáme, jestli ministerstvo zdravotnictví svolá novou komisi nebo jak na to bude reagovat," říká místopředseda představenstva společnosti DSA Daniel Tuček.

Vaši piloti vrtulníků DSA znají do detailu podmínky v Ústeckém kraji, jenže od nového roku místo nich budou provizorně zaskakovat v rámci letecké záchranky policejní vrtulníky až z Prahy. Co na toto rozhodnutí říkáte?
Jedná se o nelogické rozhodnutí. V Ústeckem kraji dojde zbytečně ke zhoršení dostupnosti zdravotní péče. Naší snahou je udržet stávající více než 20 let budovaný a v praxi prověřený systém. Nabízíme zajištění nepřetržitého provozu i po 1. lednu 2017 do definitivního uzavření výběrového řízení. Máme vyhovující vrtulníky i vyškolené posádky.

Co by to v praxi znamenalo, kdyby policejní vrtulník nestartoval z Ústí nad Labem, ale o 100 km dále, až z Prahy?
Doletový čas z Prahy do Ústí je zhruba 25 minut. Do severních části kraje budou delší o více než 40 minut, a to už je život ohrožující stav. Nehledě na to, že počasí je mnohdy v Praze neletové, ale vrtulník v kraji má letové podmínky a může startovat.

Jaká jsou další omezení policejních vrtulníků?
Běžný policejní vrtulník LZS nemůže provádět záchranu pomocí podvěsu. V případě potřeby letí ještě další policejní vrtulník vybavený pro takový druh zásahu. Policie pro leteckou záchrannou službu používá stejné vrtulníky jako naše společnost DSA, tedy EC 135. Pro speciální činnosti, jako je třeba záchrana v podvěsu, využívá středně těžký vrtulník Bell 412.

Stále si myslíte, že nejlepším řešením je, aby rozhodla odborná komise ministerstva zdravotnictví, která nejlépe posoudí nabídky ve výběrovém řízení?
Ano. Ať komise skutečných odborníků rozhodne na základě vlastních zadávacích podmínek. V případě, že trvá na připuštění možnosti používat necertifikované vrtulníky, které budou samozřejmě levnější, v tom případě by se mělo výběrové řízení zrušit a vyhlásit nové. Naše společnost DSA provozuje také vrtulníky této kategorie, které létaly v Ústeckém kraji do roku 2005. Cena za provoz starších vrtulníků by byla výrazně levnější, než nyní nabídla slovenská společnost. Tedy jsme opět u základního problému, tedy u ceny a kvality.