Duše

Americký animovaný snímek byl jedním z prvních, který zapůsobil po květnovém znovuotevření kin jako balzám. Jímavý i vtipný příběh (který vyhrál letošního Oscara za animovaný film) věnoval Pete Docte lidské duši, respektive chvílím, kdy opustí fyzické tělo, nebo se na cestu do něj teprve chystá. V čase, kdy jsme se pohybovali mezi dvěma vlnami lockdownu, dostal navíc další rozměr (o němž autoři v době vzniku stěží cokoli tušili) – je totiž i oslavou života, který je třeba žít, nikoli přežívat.

Quo vadis, Aida?

Nekompromisní snímek bosenské režisérky Jasmily Žbanićové se poprvé představil na srpnovém karlovarském festivalu. Filmařka se v něm vrací k srbskému masakru osmi tisíc bosenských mužů v Srebrenici v létě 1995. Diváka zasahuje díky tomu, líčí událost očima tlumočnice, jež se snaží uprostřed nepřehledného manévrování mezi vojáky UNPROFOR a velením srbské armády zachránit svou rodinu. „Aida“ získala nominaci na Oscara a v prosinci evropského Oscara za film roku. Mimochodem, film se podařilo před několika dny uvést ve městě Novi Pazar, centru bosenské menšiny v Srbsku. Ředitel zdejšího kulturního centra vyzval k tomu, aby se (na Balkáně kontroverzně přijatý) film promítal v celém Srbsku.

Jennifer Lawrence, Leonardo DiCaprio a Timothée Chalamet
Film K zemi hleď! je satirickou zprávou o nás, při níž tuhne smích na rtech

Moje slunce Mad

Vedle dramatu Zátopek a komedie Prvok, Šampon, Tečka a Karel, které přivedly do kin četné diváky, si vybojoval méně nápadné, ale zásadní místo film Michaely Pavlátové. Režisérka tu pozoruhodným způsobem ohmatává možnosti žánrového vyprávění a dokazuje, že i animovaný snímek může nést stejně silné emoce a sdělení jako film hraný. Knihu Petry Procházkové Frišta o Češce sžívající se s exotickým prostředím i rodinnými zvyklostmi v cizí zemi proměnila v nadčasový příběh o empatii, přátelství a odpovědnosti za bližní. Film zaujal i v zahraničí a už za týden bude bojovat o Zlatý glóbus.

Poslední souboj

Velmi netradiční duel rozehrál Ridley Scott mezi Mattem Damonem a Adamem Driverem. Film Poslední souboj má sice středověké kulisy a kostýmy, ve skutečnosti je ale nevšední historickou variací na problém #MeToo. Ve třech kapitolách nabízí tři různé pohledy na tutéž kauzu, respektive znásilnění jedné z klíčových postav. A spolu s tím i možnost zamyšlení nad odlišnými světy mužů a žen a nad kořeny a genetickou zátěží určitého archetypálního chování.

Síla psa

Režisérka Jane Campionová, která má na kontě strhující drama Piano, opět překvapila. Její takřka freudovská studie vztahů v jedné rodině má westernové kulisy a míchá osamělost „pistolníků“ s univerzální výpovědí o tom, jak těžké je dávat najevo city v maskulinním prostředí žádajícím mužskou tvrdost a ženskou službu. Film na motivy stejnojmenného románu Thomase Savage získal režijní cenu v Benátkách a exceluje v něm „Sherlock“ Benedict Cumberbatch. K vidění je nyní na Netflixu.

Není čas zemřít

Na sklonku září se dočkali fanoušci bondovek. Pětadvacátá v pořadí dorazila do kin kvůli covidu po několika odkladech a natočil ji Cary Fukunaga. Budila kontroverze, a to nejen svou protahovanou délkou, ale i způsobem završení příběhů s Danielem Craigem, z něhož se v závěru stala téměř sentimentální podívaná. Za vším bezpochyby stálo producentské rozhodnutí - původně se totiž poslední „craigovské“ bondovky měli ujmout režisér Danny Boyle a jeho dlouholetý spoluautor John Hodge, kteří pracovali s jinými dějovými motivy.

Harry Potter
Ze zákulisí kouzelnického světa. Hermiona milovala Draca, Harry zase Bellatrix

Duna

Kanadský filmař Denis Villeneuve znovu přesvědčil, že není režijní rutinér, nýbrž vizionář s citem pro nosné téma a také skvělý vypravěč. Jeho Duna nakročila do světa stejnojmenného románu Franka Herberta mimořádně velkoryse a s obrazovou i symbolickou silou. Úvodní film plánované série o souboji několika rodů o nadvládu nad pouštní planetou Arrakis a vzácným kořením je zatím jen vhledem do Herbertova pouštního „vesmíru“ bez vody, vše ale nasvědčuje tomu, že si s ním režisér, podílející se i na scénáři, porozuměl.

Spider-Man: Bez domova

Nový snímek o pavoučím muži alias Parkerovi ocení sice hlavně fanoušci komiksů, pro filmový průmysl otřesený pandemií má ale klíčový efekt. Celosvětově dosud vydělal přes miliardu dolarů a stal se prvním hitem, který překonal hranici známou před koronavirem. Podařilo se mu to za pouhých dvanáct dnů po premiéře. Dostal se tak na úroveň největších hitů, jako je Star Wars: Vzestup Skywalkera, který miliardovou hranici pokořil před dvěma lety.

Stejný úspěch potvrzují česká kina. Za první dva týdny od premiéry v nich Spider-Man utržil přes 50 milionů korun, což je zatím druhé nejvyšší číslo ze všech loňských premiér, a je jasné, že bude stoupat. Za čtrnáct dní nasbíral 309 tisíc diváků. Pro srovnání – bondovka Není čas zemřít jich má po třinácti týdnech 362 tisíc. To není zase tak špatná zpráva na přelomu roku.