Jak vás napadlo zabývat se právě tímto byznysem?
Prvotní nápad přišel před dvěma lety, kdy jsem působil v zahraničí na brigádě. V hotelu lidé dostávali místo plastových brček duté špagety (makaróny). Já je bohužel kvůli své alergii na lepek zkusit nemohl. Nápad se mi ale moc líbil, a tak jsem přemýšlel, z čeho brčka zhotovit, aby je mohli používat i celiaci.

Jaký v současnosti nabízíte sortiment?
Zatím se soustřeďujeme na rýžovo-tapioková brčka. Máme tři druhy dle průměru (6mm, 8mm a 12mm), abychom uspokojili zákazníka, ať si dá jakýkoliv nápoj. Naše firma vznikla hlavně proto, abychom mohli nahradit brčka plastová, a nyní i ta papírová. Je pravda, že jsme přidali také doplňkové produkty v podobě kokosových misek a lžic. Máme již představu i o dalších eko friendly produktech, nicméně prioritou zůstávají brčka. Moc bychom si přáli, aby naši klienti byli jak z řad jednotlivců, tak společností – všech, kterým na naší krásné planetě záleží.

Prorazil se sušenými červíky. Byl jsem outsider, říká úspěšný podnikatel Libor Sloupenský (na snímku).
Budeme za dvacet let jíst steaky z 3D tiskárny?

Jaký je o vaše zboží zájem?
Zatímco v běžných podnicích je o brčka velký zájem, protože s papírovými nejsou jejich zákazníci spokojeni, velké fastfoodové řetězce se k našim nabídkám staví laxně, přestože ví, že jsou naše produkty kvalitní a certifikované v ČR. Podle našich průzkumů jsou jejich zákazníci s papírovými brčky nespokojeni a tvrdí, že pití s nimi je spíše utrpení. Je s podivem, že čeští manažeři řetězců nedokážou u svých zahraničních vlastníků prosadit dobrou věc a odůvodňují to velkou byrokracií při zavádění nových produktů. Myslím si ale, že na to nemají sílu nebo kompetence. Bohužel.

Benefit pro nové předplatitele:
E-kniha Zázračné Česko v PDF podobě
(v případě koupi předplatného na 3 a 12 měsíců)

A kde je vyrábíte?
Popravdě, dlouho jsme přemýšleli, zda brčka vyrábět tady, nebo ne. Hlavně kvůli minimalizování uhlíkové stopy. Zjistili jsme však, že té bychom se stejně nedokázali vyhnout, protože je děláme z rýžové mouky a škrobu z tapioky, které bychom stejně museli dovážet. Máme velice dobré známé ve Vietnamu – lidi, kteří žili u nás, a tak umějí česky. Spolupracujeme s nimi a všechno je tak mnohem příjemnější a jednodušší. Představili jsme jim svůj nápad a oni zjišťovali, zda by bylo možné něco takového vyrobit z jejich plodin. Po téměř ročním plánování a jednání můžeme s radostí říci, že to možné je.

Podzim v horách je nejkrásnější
Vzhůru za poklady podzimu

Jak se vlastně taková brčka vyrábějí a jaký mají ekologický přínos?
Brčka jsou složena ze 70 procent z rýžové mouky, zbylých 30 procent je tapiokový škrob (tapioka drží konzistenci brčka, aby v nápoji dlouho vydrželo bez rozmočení a následně bylo i příjemnější ke konzumaci). Do směsi se přidá voda a speciální stroj vytlačí měkké brčko, které chvíli putuje po sušicím pásu, než ztvrdne. Naše brčka se dají pohodlně sníst. Krmíme jimi i doma rybičky a venku ptáčky. Nedávno jsme si je dokonce uvařili jako přílohu k jídlu. V přírodě se velice rychle rozloží, pokud je nějaké zvíře dřív nesní. Dá se říci, že za chvíli po brčku nezůstává prakticky žádná stopa.

Prodáváte i do ciziny?
Zatím ne. Nyní překládáme naše stránky www.ricetime.cz do angličtiny. Rozhodně bychom chtěli pomoci zahájit tuto očistnou cestu i v jiných zemích. 

Tomáš Matys

  • Narozen: 30. dubna 1992 v Hradci Králové
  • Studium: Fakulta tělesné výchovy a sportu UK
  • Rodina: svobodný, bezdětný
  • Koníčky: sport, zvířata, příroda, cestování, dobrovolnictví

Týdeník Květy
zpravodajsko-společenský týdeník pro celou rodinu

Víme, co se děje kolem vás. Týdeník Květy přináší klíčové informace, podrobné analýzy, rozebírá aktuální témata, objevuje nové fenomény a trendy, analyzuje spotřebitelské problémy, přináší zajímavé události i profily a rozhovory s osobnostmi z domova i ze světa. Součástí časopisu je vložený týdeník TV magazín s TV programem. Titul je určen pro aktivní rodinu – jde vlastně o jakéhosi rodinného zpravodajského průvodce současným světem.

Autor: (ib)