O automatickém nastavení na svých stránkách informovalo Ministerstvo vnitra. „Pro získání možnosti odesílat Poštovní datové zprávy zdarma nemusíte nic dělat. Stávající klienti, kteří mají s Českou poštou uzavřenou smlouvu, neobdrží za zprávy odeslané v období akce fakturu.

Uživatelům, kteří Poštovní datové zprávy hradí z kreditu, nebude po odeslání zprávy kredit snížen. Ti uživatelé, kteří nemají uzavřenou smlouvu, ani nemají kredit v datové schránce, mohou Poštovní datové zprávy také odesílat zdarma bez nutnosti jakékoliv aktivace služby.

Všem datovým schránkám byl automaticky navýšen kredit o 0,01 Kč, cílem tohoto opatření je, aby všechny schránky měly nenulovou výši kreditu,“ uvádí ministerstvo.

Jak zřídit datovou schránku

Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou ze zákona, zdarma, automaticky. Fyzické osoby si ji mohou zřídit osobně na kterémkoli Czech POINTu nebo na Portálu občana elektronicky, a to zdarma. Komunikace s orgány veřejné moci prostřednictvím datové schránky je zdarma.

Soukromá komunikace, například mezi dvěma fyzickými osobami, má status doporučeného dopisu, a za normální situace je zpoplatněna. Stojí ale méně než obyčejný dopis. V nynějším stavu nouze je rovněž zdarma.

Co lze vyřídit s datovou schránkou

Podat daňové přiznání, vyžádat si vyúčtování záloh zdravotní pojišťovny nebo zaslat roční přehled, informovat se a získat potvrzení od ČSSZ ohledně nemocenského a důchodového pojištění a pracovní neschopnosti, získat potvrzení od katastrálního úřadu o vkladu nebo změnách v katastru, získat výpisy ze základních registrů, například výpis z rejstříku trestů, bodový stav řidiče, obdržet informaci o blížícím se konci platnosti STK nebo o přestupku na silnici, vyřídit si rodičovský příspěvek nebo požádat o vydání voličského průkazu.