Úderem dvanácté hodiny se rozezní první bruska a v doposud prázdné hale začíná být opět živo. Desítky mužů se vyrojí z obědové pauzy a berou do rukou svářečky nebo brusky. V téměř hektarové hale Českých loděnic totiž vznikají naráz hned dva velké tankery.

Jedna ze dvou lodí je už téměř hotová, druhá je dodělaná přibližně z poloviny. „Každá bude 90 metrů dlouhá, téměř 12 metrů vysoká a 500 tun těžká,“ popisuje dokončované lodě statutární ředitel Českých loděnic Petr Honzajk.

Kdy se ale nové šífy vydají ke svým zákazníkům, není jasné. Pro jejich odjezd je potřeba, aby hladina Labe vystoupala alespoň na 2,2 metru, v současné době má pouze okolo 90 centimetrů. A podle meteorologů se ani v nejbližší době nedá očekávat zlepšení. První tanker přitom měl jít na vodu už v srpnu.

„Odběratelé s tím jsou smíření. Jsou věci, které neovlivníme, a máme to jako zásah vyšší moci ošetřené ve smlouvách. Nezbývá nám než se modlit, aby voda byla,“ dodal Honzajk.

Pro křešickou loděnici se zřejmě blýská na lepší časy. Podle Honzajka mají smluvně zajištěnou práci na příští dva roky. Po dokončení dvou tankerů začnou vyrábět tlačný remorkér, tedy typ lodi, který se v Děčíně v minulosti nedělal. A následovat budou další plavidla.

„Budou to dva nerezové tankery. Chceme kvůli tomu rozšířit výrobu, budeme zastřešovat část pozemku vedle stávající haly. Máme už zajištěné stavební povolení,“ přibližuje další plány Honzajk s tím, že nová hala by měla vyjít na více než deset milionů korun. V porovnání s tou stávající bude přibližně třetinová.

Nové tankery- dvě nové lodě jsou určené pro přepravu chemikálií
- každá z nich pobere až 1400 kubíků nákladu
- rozměry 90x11,5x3,7 m

Ještě nedávno nebyl mezi rejdařstvími o nové lodě příliš velký zájem. Vše se ale změnilo po konci poslední hospodářské krize, poptávka po nových lodích teď neustále roste.

„České loděnice mají mezi zákazníky dobré jméno. Neznají přitom ekonomickou historii této společnosti. Když jsme ji přebírali, tak měla hrozné ekonomické výsledky. Díky vlastním prostředkům a investorům se nám ale podařilo dokončit rozdělané zakázky a nastartovat novou výrobu,“ připomněl Petr Honzajk.

Nyní však loděnice stejně jako většinu strojírenských firem trápí nedostatek odborníků. Velká část zkušených loďařů odešla buď do Německa, nebo do důchodu.

„Naštěstí pořád máme šikovné svářeče ze staré školy, takže ty nové učíme. A oni se učit chtějí. Plánujeme ale otevřít vlastní učiliště, kde bychom si připravovali budoucí zaměstnance,“ nastínil další plány do vzdálenější budoucnosti ředitel loděnic Petr Honzajk.

Zatím poslední novou loď spouštěli na vodu v křešické firmě na konci letošního března. Tanker Zostera určený pro klienta v Nizozemsku byl první nově vyrobenou nákladní lodí v Křešicích po dlouhých šesti letech.

„Loď je určena pro přepravu chemických produktů a do jejích nádrží se vejde 1400 metrů krychlových nákladu,“ prohlásil při spuštění Zostery na vodu obchodně výrobní ředitel Českých loděnic Pavel Hvězda.

Nyní budované tankery budou stejného typu jako Zostera. Ta z Děčína vyplula jako hrubé kasko, tedy trup lodi. Motor, navigace, elektrosystémy a další potřebné technologie dostala až v nizozemské loděnici Kooiman. Teprve poté mohla vyplout na evropské řeky.

České loděnice v Děčíně loni změnily svého vlastníka. Už poněkolikáté v posledních letech. Jediným akcionářem se stala podle obchodního rejstříku Gayane Gukasyan, Arménka žijící v Karlových Varech.

Právě arménská vlajka byla jednou z těch, které letos v březnu zavlály na tankeru Zostera při spouštění na vodu.