Závěr turistické sezony udělal majitelům hotelů, penzionů a kempů v Ústeckém kraji radost. Ve třetím čtvrtletí letošního roku se u nich ubytovalo o deset procent více turistů než ve stejném období loni.

O nárůst se ale postarali především tuzemští turisté, kterých se v kraji ubytovalo o 22 procent více. Naopak zahraniční turisté se do regionu nehrnuli, ubytovalo se jich tu o osm procent méně. Čísla zveřejnil Český statistický úřad.„Spíše jsou důležité statistiky za celý rok. Pak se uvidí, jaké budou výsledky,“ říká Karin Šeligová z turistické agentury Czech Turism.

V ubytovacích zařízeních Ústeckého kraje se ve třetím čtvrtletí ubytovalo 162 014 turistů. Hůře jsou na tom pouze tři kraje – Pardubický, Olomoucký a Vysočina. Naopak nejvíce turistů míří již tradičně do Prahy, následuje jižní Morava, severní Morava a Slezsko, hodně turistů také míří na Šumavu a do jižních Čech. „Nebrala bych to nijak dramaticky. Pokud jde o Ústecký kraj, podle mě tu chybí pospojovat to zajímavé dohromady – a pak to nabídnout třeba na veletrzích,“ říká Šeligová s tím, že by se kraj neměl propagovat obecně, ale měl by se zaměřit třeba na určitou cílovou skupinu lidí.

Stejně jako narostl počet turistů, narostl i počet těch, kteří v regionu přenocovali. O nárůst se ale opět postarali tuzemští turisté – těch v kraji oproti stejnému období loňského roku přespalo o 19 procent více. Zahraniční turisté měli naopak o přenocování menší zájem – v kraji jich přespalo o 18 procent méně. Přitom počet přenocovaných hostů je pro ekonomiku ubytovacích zařízení mnohem významnější, než jen návštěva turistů. Spravit náladu si ale ubytovatelé v kraji mohou koncem letošního roku, kdy se očekává nápor turistů na Silvestra. Však také již řada penzionů a hotelů hlásí vyprodáno. „Mezi svátky zaznamenáváme nájezdy turistů. Tržby jsou dobré,“ potvrzuje Dana Štefáčková z Českého Švýcarska.

Podle Českého statistického úřadu se turisté nejčastěji ubytovávají v tříhvězdičkových hotelích. Nejvíce hostů k nám přijíždí z Německa, následuje Spojené království, Itálie, USA a Nizozemsko.

Podle Asociace cestovních kanceláří je problém regionů nedostatek luxusnějších, tedy alespoň čtyřhvězdičkových hotelů. Cestovní kanceláře by je pak mohly dát do svých nabídkových katalogů a přilákat zahraniční turisty, kteří na luxus slyší. Stát by se měl podle asociace také soustředit na budování větších ubytovacích kapacit v regionech.

Podle odborníků chybí v regionech také lákavá gastronomická nabídka, dobře vymyšlené a propagované lokální gastronomické speciality. Turisty prý vždy zajímá dobré jídlo a pití.