Tuto otázku si musí položit také čerství absolventi škol, kteří hledají své první zaměstnání.
Projekt Teenage Job, jenž absolventům v Ústeckém kraji s hledáním práce pomáhá, absolventům říká: samozřejmě dostatečné vzdělání, jehož požadavky zpravidla vycházejí z charakteru pracovního místa. To hovoříme teď přímo k mladým absolventům škol a učilišť, dokončíš-li studia, a ty je samozřejmě dokončíš, budeš mít, a to proti tvým předchůdcům, to nejmodernější. Zaměstnavatelé chtějí ale praxi a tvoje předchozí pracovní zkušenosti jsou pro něj jedny z nejdůležitějších. Očekává alespoň částečnou znalost v oboru, která zvyšuje tvou kvalifikaci.
U práce, v jejímž rámci budeš v úzkém kontaktu se svými spolupracovníky, klienty zaměstnavatele či dodavateli, jsou očekávány tzv. měkké dovednosti neboli soft skills. Jejich spektrum sahá od empatie či znalosti lidí přes komunikativnost či sebekritičnost až po schopnost prosadit se, vést tým a nadchnout ostatní pro společný cíl.
Zaměstnavatel však může dále očekávat i další ceněné schopnosti jako jsou kvalitní ústní a písemný projev, čtení a porozumění pracovním instrukcím, zběhlost v cizích jazycích, práci s čísly při plnění pracovních úkolů či při pracovním uplatnění, ochotu učit se, zběhlost v požívání výpočetní techniky a zběhlost v zacházení s informacemi. Ale to vše se učíš ve škole a věřme, to i umíš. Samozřejmě v různé kvalitě.
Vzpomínám na některé semináře, kde byl přítomen i majitel jedné z významných personálních agentur, když pravil ze života co se týče jazykové vybavenosti: někteří zaměstnavatelé raději vezmou středoškolačku, která byla nějaký čas jako au–pair v Anglii či Americe a hovorově je na tom dobře, než vysokoškolačku, jež to má jen ze školy, ale to nemusí být vždy pravda. Nebo z hlediska znalosti informačních technologií někteří u absolventů na otázku, zda je ovládají, odpoví, no jasně. Ale pak se ukáže, že spíše hráli jen počítačové hry a některé programy jsou jim zcela cizí.