Dopravní podniky v kraji přiznávají, že jim v současné době chybějí nejen řidiči autobusů ale i trolejbusů.
Situace je vážná. V některých firmách jde dokonce o desítky osob. Úřady práce totiž potvrzují, že ač je v kraji několik desítek tisíc nezaměstnaných lidí, hledat mezi nimi tyto řidiče je velmi obtížné.
Podle mluvčího Dopravního podniku města Ústí nad Labem Milana Knotka chybí jejich společnosti 21 řidičů. Navíc jich sedm dalo v poslední době výpověď.
„Potřebovali bychom 278 řidičů a máme jich jen 257. Až na konci roku zprovozníme trolejbusovou trať na Střekov, budeme potřebovat dalších 16 řidičů. Navíc zhruba desetina řidičů je nemocná,“ říká Knotek. Nedostatek podle jejího dopravního ředitele Petra Havlíka pociťuje i Dopravní podnik Teplice. Tomu nyní schází 13 řidičů.
Podle Knotka řidiči autobusů většinou odcházejí do dopravních firem řídit kamiony, protože si tak vydělají více peněz. Průměrný plat řidiče autobusu je v Ústí nad Labem zhruba 18 500 korun, jako řidič kamionu má kolem 30000 korun. Tolik dopravní podniky podle svých představitelů řidičům dát nemohou.
Nedostatek řidičů hlásí i úřady práce. Podle Jaroslava Lejčka z ústeckého Úřadu práce ne každý nezaměstnaný je pro tuto práci vhodný. „Řidič autobusu musí projít složitými zkouškami a testy. Jen málokdo je všechny splní,“ vysvětlil Lejček. Úřady práce pořádají rekvalifikační kurzy na řidiče autobusů, ale ani ty nestačí.
Podle Knotka například ústecký dopravní podnik ve spolupráci s úřadem práce od jara loňského roku pořádal pět rekvalifikačních kurzů. Všichni absolventi, kteří projevili zájem o práci, ji dostali. Podobně postupují i v Teplicích. „Naše autoškola v poslední době nevyvíjí žádnou komerční činnost, jen školí řidiče, které potřebujeme,“ uvedl Havlík.