Podnikatelé v kraji si uvědomují, že bez reklamy se prosadí hůře. I proto na nás nabídka a inzerce firem útočí ze všech stran. Zapojila se do ní také severočeská města, která podnikatelům a firmám pronajímají svoje plochy právě na reklamu.
Příjmy z reklamních ploch přitom pro města nepředstavují nijak závratné částky.
Kolik to stojí
Je zřejmé, že většina podnikatelů si reklamu ve městě může dovolit zaplatit.
„Zájem je přiměřený, kapacity stačí,“ uvedl Václav Groulík z tiskového oddělení ústeckého magistrátu s tím, že například firma, která si na rok pronajme reklamní panel v Předlicích, zaplatí 15 tisíc.
Levně vyjde podnikatele reklama v Mostě, tedy pokud uvažují o krátkodobém pronájmu. Za metr čtvereční zaplatí denně od 30 do 50 korun, záleží na lokalitě.
Nejvyšší ceny jsou přirozeně v centru města. Pokud si podnikatelé chtějí pronajmout dlouhodobě plochu větší než deset metrů čtvereční, musí sáhnout hlouběji do kapsy a připravit si více než 20 tisíc korun za rok. Opět záleží na lokalitě.
Města nevydělají, přilepšují si
Pro města jsou výdělky z reklam spíše přilepšením než ohromujícím příjmem. Město Most loni na reklamě vydělalo necelé dva miliony korun, podobně je na tom i krajská metropole Ústí nad Labem – tady letos plánují příjmy z reklam podle uzavřených smluv ve výši přibližně 2238 tisíc korun.
Všude jinak
Města řeší pronájmy reklamních ploch odlišně. Například v Děčíně pronajaly všechny reklamní plochy soukromníkům, kteří tyto plochy využívají. Další firmě zase město pronajalo 50 sloupů veřejného osvětlení.
„Spolupráce s nimi je ze strany města hodnocena velmi kladně,“ uvedla mluvčí magistrátu Barbora Vechová.
V Mostě dělí reklamu dvěma způsoby.
Pokud má být umístěna reklama na pozemku města, je to řešeno jako zábor veřejného prostranství. V případě, že chce podnikatel umístit reklamu na nějakou budovu, město s ním uzavře nájemní smlouvu.
„Žádost u umístění je navrhována přímo žadatelem, žádost je podávána ke stavebnímu úřadu,“ uvedla mluvčí Mostu Alena Sedláčková s tím, že poplatky za pronájem město schválilo již v roce 1995.
Reklama je ve městech k vidění všude. Klasickým příkladem jsou bilboardy. A protože třeba Ústí nad Labem nedisponuje příliš velkým množstvím pozemků k pronájmu, pronajímá zájemcům i přístřešky MHD.