Železniční mosty v regionu jsou ve špatném stavu. Na jejich opravy a rekonstrukce jsou třeba stovky milionů korun. Ty ale chybějí.
Na letošní rok je plánováno, že opravy mostů a tunelů spolykají v kraji 19 miliard korun. Počítá se s opravou 16 železničních mostů. A to je příležitost pro podnikatele – na opravy jsou totiž vypisována výběrová řízení.
„Železniční mosty malých a středních rozpětí jsou v drtivé většině v dobrém stavu, a to především proto, že odstranění závad na těchto mostech není tak finančně náročné jako celková rekonstrukce objektů,“ říká mluvčí Správy železničních a dopravních cest Jana Kodysová s tím, že tyto opravy se pohybují v rozmezí od 0,5 do 3 milionů korun, zatímco opravy mostů s velkým rozpětím či s mnoha otvory polykají desítky až stovky milionů korun.
Peníze ale chybí také na modernizaci a rozvoj železniční sítě. Peníze jsou na drobnou údržbu, ale tady nemají firmy šanci, tyto opravy si zajišťuje správa sama a výběrová řízení na ně nevypisuje.
I přes nedostatek financí se v kraji v blízké budoucnosti plánují dvě velké rekonstrukce. Jednou projde most na trati Děčín – Jedlová v délce 2,089 kilometrů. Most vede přes řeku Labe v Děčíně.
„Byla již zpracována přípravná dokumentace a v letošním roce se bude zpracovávat projekt stavby,“ uvedla Kodysová s tím, že rekonstrukce bude zahájena nejdéle v roce 2009. Náklady se odhadují na sto milionů korun.
Rekonstrukce by se měl dočkat i most přes Nákladní ulici v Teplicích. Tady je třeba počítat s investicí v řádech desítek milionů.