Díky plavebním podmínkám totiž úspěšný mládežnický oddíl nemůže trénovat v blízkosti Děčína. „Proto jsme v minulém roce jezdili trénovat na pískovnu u Velkých Žernosek, kde máme trénování oficiálně povoleno všemi dotčenými institucemi," přiznal jeden z trenérů a hlavních tahounů celého klubu Pavel Duda.

Pojďme trochu zapátrat v historii. Můžete nám prozradit, kdy vůbec začal fungovat klub KVM Děčín?
Abych byl upřímný, přesné datum vzniku neznáme. Původně se jednalo o sdružení lidí, kteří provozovali vodní motorismus v Děčíně již v padesátých letech minulého století. Nejstarší dochované záznamy, kdy se již jednalo o opravdový klub, jsou z roku 1966. Tehdy byla zakoupena naše stávající klubová dílna u Tyršova mostu.

Jak vůbec vypadaly první dny fungování oddílu?
V počátcích lodě našich členů kotvily v dnešním Zimním přístavu v Děčíně – Rozbělesech a bylo jich na několik desítek. Následně však nastal úbytek sportovních lodí. Přesto se již v osmdesátých letech minulého století začal klub věnovat sportovní činnosti mládeže. Mládež původně závodila na speciálně vyrobených pramicích. Vývoj i stavba tohoto typu pramic byla zásluhou právě našeho klubu. Pramice typu Orien Speciál se v Děčíně stavěly do roku 1979 a dodávaly se i do ostatních klubů v České republice. Kromě toho bylo v klubové dílně postaveno několik kajutových lodí a plachetnic. Poslední zde postavená kajutová motorová loď z dílny vyjela v roce 1984 a poslední kajutová plachetnice zde byla dokončena v roce 2001. Plavební podmínky v Děčíně postupně přinutily náš klub vybudovat si přístaviště nad ústeckým zdymadlem. Přístavní zařízení v obci Velké Žernoseky provozujeme od roku 1985.

Před čtyřmi lety jste navíc obnovili činnost s mládeží. Můžete nám přiblížit, v jakých soutěžích mladé naděje nastupují?
To je pravda. Věnujeme se sportovnímu odvětví vodního motorismu s názvem Formula Future. V České republice se závodí i v kategoriích M0 a M6. Kategorie M0 je pro děti mladší osmi let. Závodí se ve dvou disciplínách – manouwering a paralelní slalom, na dvou různých tratích v pěti věkových kategoriích. Obtížnost tratě se zvyšuje s věkem závodníka. Junioři v kategorii M0 – M3 jezdí na gumovém člunu s pevným dnem a s motorem o síle až 10 Hp. Manouwering je slalom v brankách s roztečí 2,5 metru ohraničených bójemi. Paralelní slalom se jede na dvou paralelně postavených tratích vedle sebe. Mimo ovládání člunu v trati se děti učí přistávací manévry u přístavního můstku a vázání uzlů.

V blízkosti Děčína díky plavebním podmínkám nemůžete trénovat. Kde se tedy připravujete?
Snažili jsme se nalézt vhodné místo přímo v centru Děčína, aby byla naše činnost více vidět. Zkoušeli jsme prostor v blízkosti Tyršova mostu a na Starém městě. Z důvodu bezpečnosti plavebního provozu nám zde nebylo povoleno trénovat. Dostatek vody je jen v plavební dráze, kde trénovat nelze a pokud je v několika málo případech dostatek vody až ke břehu, pak jsou tato místa logicky využita pro přístaviště nebo obratiště lodí a zde také trénovat nelze. Státní plavební správou nám byl vytipován prostor pod soutokem Labe a Suché Kamenice. Správa CHKO Labské pískovce s trénováním v tomto místě nesouhlasí, protože se zde vyskytují sídla chráněných druhů živočichů. K závěru minulého roku nám bylo povoleno trénovat ještě níže po proudu, téměř na hranici s Německem. Ani zde však nemůžeme mít postavenou tréninkovou trať mimo čas tréninku. Proto jsme v minulém roce jezdili trénovat na pískovnu u Velkých Žernosek, kde máme trénování oficiálně povoleno všemi dotčenými institucemi.

Kolik členů je v současnosti ve vašem klubu registrováno?
V současnosti je to 31 členů. Z toho sedm sportovně aktivních dětí ve věku do 15 let.

Jak dlouho trvá sezóna vodních motoristů?
Sezóna vhodná pro trénování je zhruba od poloviny března do konce října.

Od kolika let můžou děti provozovat tento sport?
Nejmladší kategorie nemá pevně stanovenou spodní hranici věku. Oficiálně je to od šesti let, ale pokud si trenér ověří, že dítě zvládá ovládání člunu, může to být klidně i dříve. Děti jezdí v záchranných vestách a v ochranných přilbách. Do 14 let je s nimi ve člunu kopilot, který má možnost motor ve vteřině zastavit pomocí výtrhové pojistky. Čluny jsou stabilní s pevným kýlem. V trati postavené na vhodném místě nehrozí dětem, kromě namočení, žádné větší nebezpečí.

Peníze jsou v poslední době ve sportu problém. Jak jste na tom vy?
Pokud se to týká výhradně dětí, náklady na pohonné hmoty hradí rodiče, kteří také platí údržbu motorů. Dopravu si děti platí samy, trenéři zase financují odvoz člunů. Je tedy vidět, že žádným velkým rozpočtem nedisponujeme. Dotace od Statutárního města Děčín byly použity předně na nákup materiálu pro stavbu tréninkové tratě, jako jsou bóje, lana, závaží apod. Z dotačního příspěvku od Nadace ČEZ jsme pořídili záchranné vesty pro děti a vlek, abychom byli schopni čluny na tréninky přepravovat. Jiné zdroje bohužel nemáme.

Pojďme přejít k veselejšímu tématu. Můžete vyzdvihnout největší úspěchy, na které váš klub dosáhl?
Loňská sezóna byla velmi úspěšná. Z MČR jsme přivezli dvě zlaté medaile, jednu stříbrnou a jednu bronzovou. Největším úspěchem je však účast na mistrovství světa a mistrovství Evropy, kde nás reprezentovali hned dva závodníci. Titul Mistra České republiky v kategorii do 8 let držíme v Děčíně již třetí sezónu.

Přijímáte do klubu nové děti, nebo máte plnou kapacitu?
Teoreticky jsme si stanovili strop na 10 dětí. Takže pokud by měl někdo zájem se k nám přidat, tak možnost tu je. Nebo můžou děti přijít na trénink a vše si v klidu vyzkoušet.

Co očekáváte od nové sportovní sezóny?
První kontrolní závod nás čeká na konci dubna. Do té doby bychom za sebou chtěli mít několik tréninků. Některé z dětí nám přestupují do vyšších kategorií, kde jsou na ně kladeny větší nároky. Od května se rozjede série závodů republikového mistrovství a v červenci nás čeká týdenní soustředění na Slovensku. Na přelomu července a srpna se v Itálii koná mistrovství světa a do konce října budou pokračovat dílčí závody MČR, kdy i my budeme v září pořadatelem jednoho kola. Našim snem bylo uspořádat závod v Děčíně, ale pokud zde nemůžeme trénovat a vyzkoušet si náročnost stavby tratě v silném proudu řeky, tak na sebe logicky nemůžeme brát riziko s tím spojené. Se závodem počítáme na pískovně v Žernosekách.