K železničnímu náspu v Brtníkách okamžitě vyrazily sanitky a záchranářský vrtulník. Spolu s nimi drážní, profesionální i místní dobrovolní hasiči.
„Muž a žena z jeřábu utrpěli jen lehká zranění, takže vrtulník naštěstí odletěl zpět prázdný,“ uvedl mluvčí zdravotnické záchranné služby Prokop Voleník. Oba zraněné pak záchranka převezla na chirurgii do rumburské nemocnice.

Proč přesně jeřáb z vysokého náspu spadl, není zatím jasné. Inspektoři z Drážní inspekce vyšetřovali příčiny nehody přímo v Brtníkách do večera.
Inspekce má ale již k dispozici první odhady škod. Ty se šplhají do desítek milionů korun. „Na trati je škoda 200 tisíc, na převážené mostní konstrukci 5 milionů a na jeřábu 35 milionů korun,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Michal Kučera.

Vyčíslené zatím nejsou náklady na likvidaci ekologických škod. Ale i ty budou podle Kučery s největší pravděpodobností velké.

Jaký bude další osud železničního kolosu zatím není jasné. Výrobně technický ředitel majitele jeřábu společnosti GWJ Praha Pavel Kvíz se pro média nemohl vyjadřovat, generální ředitel Milan Koudelka nezvedal telefon.

Jeřáb od německé firmy Gottwald patří mezi nejvýkonnější stroje svého typu v Evropě. Druhý podobný stroj jezdí v Rakousku. Při délce téměř třicet metrů a hmotnosti 217 tun dokáže při osmimetrovém vyložení ramene uzvednout břemeno o váze 80 tun. Je jej možné využít pro práce, které dříve musely zastat dva jeřáby najednou. Díky tomu je ideální například k převozu částí mostních konstrukcí o hmotnosti desítek tun.

Jednu takovou, vážící okolo padesáti tun, vezl ve středu dopoledne k mostu nad hlavní silnicí mezi Rumburkem a Mikulášovicemi. Kvůli této opravě je trať, na které je běžně pouze víkendový provoz, nyní zavřená. První vlaky s turisty mířícími do Českého Švýcarska by na ni měly znovu vyjet 8. června.

S největší pravděpodobností se ale výluka vinou nehody výrazně protáhne. „Likvidace následků nehody a poškození ocelové konstrukce mostu mohou mít za následek prodloužení této výluky,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Nehody podobné té středeční v Brtníkách jsou na železnici ojedinělé. Jedna se stala před necelými dvěma lety ve Vnorovech na Hodonínsku.
Tam se v září 2016 srazil osobní vlak s traktorem. Aby bylo možné trať uvolnit, vyrazil na pomoc nehodový jeřáb Českých drah. Ten ale cestou k vykolejenému osobáku také vykolejil. Zpět na trať se dostal až po pěti dnech, na koleje mu pomohl silniční jeřáb s nosností 700 tun. Pro ten bylo ale třeba vytvořit silnici, kvůli které byly vytrhány i části kolejí.

O rok dříve se pak úplně stejný kolejový jeřáb Gottwald převrátil přímo na nádraží v Chrudimi, kde pracoval na výměně kolejí.

Zda se podobným způsobem jako Vnorovech bude postupovat také v Brtníkách, bude jasné během nejbližších dnů. Další možností může být vyslání dalších velkých železničních jeřábů, případně vyprošťovacích tanků, stejně jako v Chrudimi v roce 2015. Těch je ale jen několik v celé České republice a tak vyproštění zříceného Gottwalda nejspíše nebude otázka příštích několika dnů.