Podle Jiřího Ušáka, vedoucího krajské dopravní policie Ústeckého kraje, výrazně pomáhá při zmenšování následků nehod například bodový systém či vyšší počet moderních aut s prvky pasivní bezpečnosti. Loni pomohlo ale i počasí.

Zima obecně nutí řidiče sundat nohu z plynu a jezdit opatrněji, pohyb aut na silnicích ale výrazně zbrzdily i loňské červnové povodně.

Trendy

„Řidiči už téměř nepřehlíží bezpečnostní pásy a dětské sedačky, což vede ke snížení těžkých následků dopravních nehod. Významný je pokles alkoholu u řidičů za volantem o 13 procent. Jde o velmi pozitivní signál," zdůraznil Ušák.

Vzápětí ale upozornil, že plíživě stoupá počet řidičů, kteří způsobili nehodu pod vlivem drog. Ušák v tomto bodě není velkým optimistou, protože, jak uvedl, represe není jediným řešením, jde o celospolečenský problém.

Jan Pechout, krajský koordinátor BESIPu, zdůraznil, že však neklesá počet těžkých následků u chodců a dětí. Problémem i nadále zůstává agresivní způsob jízdy motorkářů. Potěšující naopak je, že pomalu klesá počet nehod mladých řidičů se zkušeností s řízením vozidla do dvou let. Tzv. mladí řidiči totiž představují na silnici nejrizikovější skupinu.

D8 a kamiony

Jak v minulosti již dopravní policisté opakovaně varovali, významný negativní prvek představuje zatím nedokončená stavba dálnice D8.„Ročně mají obstrukce brzdící dostavbu dálnice na svědomí 5 až 10 mrtvých. Až bude D8 dokončena a plně průjezdná, významně to ovlivní bezpečnost na silnicích. Zvláště silnice č. I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem podél Labe je krajně nebezpečná, nemá únikové zóny v případě nebezpečí kolizí," varoval vedoucí krajské dopravní policie. Stejný názor má i Jan Pechout. Oba se rovněž shodli v tom, že důležitým preventivním prvkem bylo snížení rychlosti vozidel v obcích na 50 km/hod. To již zachránilo mnoho lidských životů.

Jindřich Franěk, vedoucí dopravy a silničního hospodářství ústeckého krajského úřadu, k problému kamionové dopravy, jež úzce navazuje na problematiku dálnice D8, zmínil velmi neutěšenou situaci v nákladní dopravě.

„Chceme, aby tranzitní doprava využívala silnice I. třídy a D8. Řidiči jsou naopak motivováni se jim vyhnout, protože by platili mýto. Praxe dopravních firem jde tudíž proti tomu, co chceme my a co by pomohlo lidem. Naší snahou je to nějak řešit, ale legislativa nám nepomáhá," vysvětlil Franěk.

Lovci neposlušných

Dopravní policie v kraji výrazně rozšířila flotilu lovců neposlušných řidičů. Nemá už jen dva „civilní" passaty, s jejichž pomocí měří rychlost a snímají hříchy řidičů na komunikacích. Policisté totiž získali navíc pět vozů Škoda Octavia, rovněž v nenápadném provedení.

„Do oktávek jsme namontovali měřící zařízení, které jsme již užívali na motocyklech. Protože některá vozidla patří mezi tzv. starší typy, jsou nenápadná," oznámil Ušák.

Řidiči prý mohou čekat, že je podle potřeby nárazově nasadí najednou ke kontrolám v jednotlivých regionech kraje.

„Dopoledne se zúčastní vozidla akce třeba na Lounsku a odpoledne budou v jiném okrese. Vždy podle toho, kde zjistíme nárůst dopravních problémů a problémového chování řidičů," dodal Jiří Ušák.

Pechout zdůraznil, že pohyb policejních vozidel v civilním provedení zvyšuje bezpečnost dopravy. Řidiči si nemohou být nikdy jistí, zda nejsou právě pod dohledem policejních vozů.