Správa železnic tento týden znovu představila postup výstavby vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. Poprvé připustila, že by mohl být spuštěn Krušnohorský tunel bez toho, aniž by byla hotová navazující část v Česku.

Jako první totiž plánuje správce železniční infrastruktury vybudovat vysokorychlostní trať z Prahy do Lovosic, následovat má 25 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami a jako poslední pak Středohorský tunel a část VRT na Litoměřicku. Právě v tomto regionu je přitom odpor proti VRT nejhlasitější a najít shodu na trasování rychlostní železnice bude trvat pravděpodobně nejdéle. Dost možná déle než samotná projekční příprava a stavba tunelu pod horami.

Nabízí se tak paralela s výstavbou dálnice mezi Prahou a Drážďany. Také u této dopravní tepny stát nejprve postavil úsek z Prahy do Lovosic, následně z Ústí do Německa a jako poslední část přes České středohoří. Jaké podobný postup přináší úskalí, vědí v obcích podél Labe dodnes. Jen místo silnice bude ještě víc než dnes přetížená železnice vedoucí hlubokým kaňonem. I náznak rychlotrati, silniční i železniční, totiž zvyšuje poptávku po dopravě.