Po pravém labském břehu začne jezdit v závazku Ústeckého kraje RegioJet, který nasadí starší motoráky dovezené z Německa. Ty by časem měly nahradit elektrické jednotky Pesa. Arrivu si pak objednal stát společně s krajem na rychlíkovou linku z Kolína přes Českou Lípu a Rumburk do Šluknova.

Obecně přináší soukromí dopravci na železnici vyšší kvalitu a jejich příchod vytváří tlak na zvýšení kvality i u konkurence. Jasně to bylo vidět na trati mezi Prahou a Ostravou, kde se po příchodu RegioJetu začaly dít věci dříve nevídané. Jako jsou například modernější vlaky v barvách Českých drah nebo lepší ceny pro cestující.

Nyní se soukromí dopravci začínají prosazovat také na tratích, které financují kraje nebo přímo stát. Objednavatelé se drží hesla kdo platí, ten určuje pravidla, což je v případě kvality naprosto v pořádku. Horší to je ve chvíli, kdy kraj oznámí, že na jím placených vlacích budou platit pouze jízdenky Dopravy Ústeckého kraje. Pokud dnes někdo například jede z Děčína do Ústí osobákem a následně do Prahy rychlíkem, bude mít smůlu. Stejně jako ten, kdo využívá InKaret Českých drah. Podobná situace bude také u vlaků Arrivy, i ona má svůj vlastní tarif.

Stát dlouhé roky připravuje jednotnou jízdenku, kterou budou povinni uznávat všichni dopravci jezdící v závazku veřejné služby. Tu ale spustí na konci příštího roku. Bez jednotné jízdenky projekt liberalizace železnice nedává nejmenší smysl. Neustálé nakupování nových a nových jízdenek totiž může lidi od vlaků odradit.