To sluchátko z předvolební reklamy především vypovídá o tom, že politika je nic než obchod. Kšeft s lidskou důvěrou. Partaje, hnutí i jednotliví kandidáti nabízejí voličům nějaké zboží, něco, co voličům chybí.
Může to mít podobu nezávazného slibu bezpečných hranic, přes které neprojde jediný zlotřilý padouch. Může mít podobu bezpečného psího parku uvnitř parku, který zlepší životní podmínky psů i lidí (to má ODS-ka, tuším, kdesi na Praze 5).
Nejlepší je ale ústřední heslo zatím nejpodporovanějšího uskupení v zemi. Nabídka „Prostě to zařídíme!“ je přesně na úrovni někdejšího „Ano, bude líp“. Je to bezkonkurenční vítěz v nabídce předvolebního „zboží“. Dá se totiž pod tím heslem představit úplně všechno.
Volič, který je od přírody jistojistě alespoň s něčím trochu nespokojený, se může cítit být konečně někým ochraňován či zastupován. Já, volič, si to sám zařídit nemohu. Stačí ovšem, když dám svůj hlas někomu, kdo to prostě zařídí a hned si mohu myslet, že mi je zase líp. Až do příštích voleb…
Martin Schulz