Jak se tak zrovna na té nejvyšší úrovni řeší problematika výše budoucího schodku rozpočtu, spadnul na mně nápad. Určitě ho nikdo nevyslyší, ale těmto řádkům se s ním svěřím.

K napravení „děr“ v budoucím rozpočtu hledají nyní jeho tvůrci peníze všude: snížit platy, nevalorizovat důchody, okrouhnout dávky, zvýšit daně všeho druhu, atd. Možná se na tom dokonce zasekne jak jednání Poslanecké sněmovny, tak i činnost dosud v podstatě úspěšné vlády premiéra Jana Fischera.

Jednou z položek, na kterou se rozpočtáři nehodlají ve svém svatém kosení výdajů ani podívat, je pěkná sumička, určená fondu na dopravní infrastrukturu (či jak se to jmenuje, ale však si rozumíme…) Je tam navrhováno nějakých skoro 100 (slovy „sto“) miliard.

V mezičase vešlo ve známost, že třeba takové dálnice jsou u nás stavěny několikrát „dráž“, než třeba v sousedním Německu (a že ty německé „autobahny“ stojí za to!).

Tuhle v novinách jsem se dočetl, že u nás je „umíme“ až o 63% dráž. Uf! Takže můj nápad směřuje tímto směrem – kdyby se laskavě někdo chtěl podívat na to, proč jsou u nás náklady na stavbu a nejspíš i údržbu silniční sítě tak divně drahé, možná by se náklady toho fondu daly (v podstatě jedním tahem pera) vykosit rovněž a v rozpočtu by zela díra o něco menší.

Jenom by to asi chtělo podívat se na systém přidělování těch „slavných“ veřejných zakázek. A to asi nepůjde, tam nebude – jak se to říká? – ta proslulá „politická vůle“. Inu – „vy umíte pracovat, my umíme vydělávat…“