Údolí u Dubé se na několik dní proměnilo na ruskou vesnici. Dřevěné chatrče, studna, místo pro bohoslužby, to vše vybudovali tvůrci velkofilmu Viy s rozpočtem dvanáct milionů dolarů. Dobrodružný film tu natáčí ruská produkce pod vedením režiséra Olega Stěpčenka.
Příchozího na první pohled zaujmou účesy většiny účinkujících mužů včetně komparsu a kaskadérů. Aby vyhověli požadavkům na své role, ostříhali si vlasy dohola, a maskéři jim vytvořili speciální charakteristické účesy.

Scénář filmu vychází z Gogolovy stejnojmenné povídky a prostředí nás zavádí do středověké ruské vesnice, kde před rokem zemřel hlavní hrdina literární předlohy, Choma. „Do vesnice přijíždí mladý vědec, kartograf, který začne odhalovat strašidelný příběh, jenž se tu odehrál,“ přibližuje děj filmu Olga Ajlarová, vedoucí mezinárodního oddělení.

Toto téma zfilmoval roku 1960 italský režisér Mario Bava, o sedm let později se tématu poprvé chopili Rusové. Oba filmy získaly skvělé hodnocení, a tím nastavily dnešním tvůrcům vysokou laťku. Čím se odlišuje současné ztvárnění vysvětluje Olga Ajlarová. „V první řadě jsou to speciální efekty, trojrozměrné animace a nové výrobní prostředky,“ říká.

Uměleckým maskérem filmu je Peter Goršenin, z jehož dílny fx design group int. vzešla kopie herce Igora Žižikina (Doroš) v životní velikosti. Ukazuje nám ji v maskérně a usmívá se nad našimi rozpaky, protože se chováme tiše, abychom relaxujícího nevzbudili. „Figurínu jsme vyráběli čtyři měsíce. Každý vlásek, každou vrásku jsme kopírovali přesně podle herce,“ vysvětluje Goršenin.

Igor Žižikin prozrazuje, že v některých scénách se objeví ve strašidelné masce. „Jde o plastický makeup. V masce by byl můj obličej mrtvý. Takto můžu dělat všechny grimasy, které jsou třeba.“
Protože v makeupu tráví mnoho hodin při natáčení, Peter Goršenin mu v něm udělal drobné otvory, aby pleť mohla dýchat. Příprava tohoto makeupu trvá tři hodiny, k tomu je třeba ještě přidat silikonové tělo a démon se tak před diváky zjeví ve své hrůzostrašnosti.

Herec Igor Žižikin, který si zahrál například v posledním příběhu Indiana Jonese (Steven Spielberg o něm řekl, že je to nejlepší bad guy – zlý muž) nebo ve filmu Krvavá stopa, také porovnává původní ruskou filmovou adaptaci s dnešní: „První popisovala příběh, vše se točilo ve studiu. My točíme v přírodě, film je víc otevřený, intuitivní a myslím, že o mnoho lepší,“ usmívá se. „Mám rád tento příběh i Gogola,“ dodává.

Na výrobě filmu pracuje čtyřicet herců a dalších tvůrců z Ruska, zbytek štábu jsou Češi. „Technici, kaskadéři a kompars jsou domácí. Jako hlavní kameraman se objevuje Vladimír Smutný, který je držitelem Oscara za film Kolja, a uměleckou kostymérkou je Jarmila Konečná,“ připomíná Olga Ajlarová.

Film nese podtitul „pravda je v tobě“. Zeptali jsme se proto na hlavní myšlenku díla. „Viy, hlavní nadpřirozená záporná postava, nemůže otevřít oči. Když se mu to podaří a pohlédne někomu do očí, je jako spojení života a smrti. Jenom ten člověk, který se nebojí, je čistý, upřímný a otevřený, pohled Viye vydrží a nic se mu nestane. Kdo se začne bát, umře,“ přibližuje Olga Ajlarová.

Příběh kartografa Jonathana Greena je souhrnem pověstí, které znají lidé po celém světě. V příběhu je dobrodružství, mnoho postav, bizardních postaviček a démonů. Gogol ale nenapsal horor, převyprávěl mýtus, vložil do něj i humorné prvky. Film, který tvůrci natáčeli kromě jiného i v okolí Dubé, přijde na plátna kin v roce 2009.