Stojíte poprvé tváří v tvář své budoucí životní lásce a chcete jí říct větu, po které se do vás nadosmrti zamiluje. V drtivé většině případů však vaše vysněná chvíle neproběhne podle vašich představ. Tim, hrdina romantické komedie Lásky čas, má to štěstí, že tyhle zásadní životní momenty může opakovat. Dokud nebudou naprosto dokonalé.

Richard Curtis, scenárista a režisér Lásky nebeské, jenž je zároveň autorsky podepsaný pod komediemi Notting Hill či Čtyři svatby a jeden pohřeb stvořil další z nezapomenutelných kousků, při kterém vám bude zatraceně dobře.

Biografie režiséra

Podle producentky Nicky Barnes je Lásky čas svéráznou Curtisovou autobiografií: „Jako by se střípky jeho života poskládaly do nádherného propracovaného příběhu. Dospělí chlapi se nad scénářem střídavě lámali smíchy a brečeli. Je to jako kouzlo. V příběhu se sice cestuje v čase, ale každý vám řekne, že život je přesně takový."

Curtis přiznává, že Lásky čas byl pro něj přirozeným vývojem. Jeho předešlé filmy se zaměřovaly na vztahy mezi přáteli. „Čtyři svatby jsou v mnoha ohledech stejně tak filmem o přátelství jako o lásce. V Lásce nebeské bylo také hodně přátelství."

Jak sám stárnul

Curtisův zájem o mezilidskou dynamiku se vyvíjel přirozeně, jak sám stárnul.

„Vzhledem k tomu, že oba moji rodiče zemřeli během posledních pěti let a moje děti dospívají, stal se ze mě rodinný typ. Tento film je stejně tak o bratrovi, o sestře, o otci a matce jako je o lásce. A samozřejmě, když se do sebe dva lidé zamilují, tak se z nich jednoho dne stanou rodiče. A na to dojde i v našem filmu."

Zatímco láska a rodina byly nedílnou součástí realizace Curtisovy vize, element cestování v čase vyžadoval od scenáristické práce velké úsilí vše dobře promyslet. Curtis chtěl udržet koncept filmu v jistých mezích méně fantastický a více roztomilý. Proto si dával pozor, aby Timovi a jeho otci stanovil jasná pravidla pro cestování v čase.

Takže o jaká pravidla se přesně jedná: Zaprvé k cestování v čase nemůže dojít dříve, než muž dosáhne věku 21 let.

Zadruhé člověk se musí schovat do malého temného prostoru jako je komora, šatník nebo skříň zatnout pěsti a myslet na konkrétní čas, datum, místo a adresu, kam chce cestovat.

Zatřetí může se vrátit zpět do své vlastní minulosti a zažít znovu jen ty události, na které si pamatuje; nemůže cestovat do budoucnosti anebo se vrátit zpět do dávné historie. Začtvrté? Každé rozhodnutí, které během cestování v čase udělá, ovlivní jeho budoucnost.

Rodina nade vše

„Do poloviny měl film opravdu spád a překvapoval. Od druhé poloviny už mírně stagnoval. Není to typická romantická komedie. Přináší něco víc. Je to příběh o rodinné lásce. V kině jsem se bavila, ale film je kvůli jménu režiséra a scenáristy nadhodnocován. Téma se dalo více vytěžit. Některé věci nedávaly smysl a zdály se mi odfláknuté," zhodnotila snímek Lucie Malátná z Liberce.

Cestování v čase

A jak tento dokonalý příběh začíná? Tim je naprosto obyčejný nesmělý jednadvacetiletý Brit, který má starostlivou matku, potrhlou sestru, úžasného otce a žádnou holku. To se má brzy změnit, jelikož Tim právě dozrál do věku, kdy mu tatínek prozradí rodové tajemství. Všichni mužští členové tohoto rodu totiž mohou tak trochu cestovat v čase. „Tak trochu" v tomto případě znamená, že se můžou vracet jen do minulosti, k událostem, které oni sami prožili. Stačí zajít do nějakého tmavého koutu, zavřít oči, sevřít pěsti a jste tam, kde jste si přáli být.