Na dobrodružství dle úspěšné sci-fi série Jamese Dashnera už zvou kina na severu Čech. Snímek „Labyrint: Útěk" (USA, 2014) má české titulky i ambice.

Thomas se vzbudí ve výtahu, který ho vyveze na otevřené prostranství s velkými betonovými zdmi okolo. Vítá ho skupina mladíků. Thomas neví, kde je a odkud, nevzpomíná si na rodiče, na minulost, nepamatuje si vlastní jméno. To ani ostatní chlapci.

Jen jediná dívka

Jediné je jisté: Každé ráno se do labyrintu otevře obří betonová brána, se západem slunce se zavře. Každých 30 dnů přijede výtahem nový kluk. Z chování labyrintu se dal Thomasův příjezd čekat, ale ne že by výtah po necelém týdnu mohl přivézt Teresu, první a jedinou dívku zde.

Každý chlapec má na Place roli, počínaje zahradničením, stavebními pracemi i členstvím v elitní jednotce běžců. Mapují měnící se stěny bludiště, jež je vězní. Spěchají, aby to stihli, než den skončí a brány labyrintu se zavřou. Pak se tudy začnou toulat hroziví biomechaničtí rmutové.

Thomasovi je Plac i bludiště povědomé. V jeho vzpomínkách se skrývá odpověď, která může být klíč k vyřešení labyrintu a snad i světa mimo něj.

Podle bestselleru

Film Labyrint: Útěk je adaptací 1. dílu knižní trilogie Jamese Dashnera. Kniha vyšla v říjnu 2009, držela se na 1. místech žebříčku bestsellerů New York Times. „Je to kombinace Pána much, Hunger Games a TV série Lost," tvrdili čtenáři. Dashner to chápe zejména u Pána much. „Ale Labyrint: Útěk je v jádru odlišný příběh. Nemyslím, že by postavy jednaly jako v Pánovi much. Jsou civilizovanější, odhodlané přežít a uniknout. Je to příběh o naději a síle lidského ducha," říká autor.

Mladí hrdinové filmu to nebudou mít snadné v labyrintu ani mimo něj.

Kniha zaujala producenty Ellen Goldsmith-Veinové a Lee Stollmana. „Čteme spoustu knih pro mládež," tvrdí on, „vždy hledáme něco, co jsme ještě neviděli. Že to je."

Producenti oslovili debutujícího režiséra Wese Balla, aby knihu natočil. Jedinou předchozí režijní zkušeností Wese Balla byl film Ruin, sedmiminutový CGI animovaný snímek, který se stal on-line fenoménem.

Město porostlé révou

„Mám vlastní firmu na vizuální efekty, a rozhodl jsem se, že po 2 letech práce pro ostatní udělám něco pro sebe. Firmu jsem zavřel a vyrobil film Ruin. Dal jsem ho na web a díky Twitteru získal obrovskou popularitu," tvrdí Ball.

Vizuální akční příběh se odehrává ve futuristickém městě porostlém vinnou révou. Zmíněný snímek Ruin byl úvodní sekvencí hraného celovečerního snímku, na kterém chtěl Ball dále pracovat. Vývojový tým studia Fox po zhlédnutí Ruinu ale už věděl, že Ball má vizi i invenci, aby mohl film Labyrint: Útěk převést na filmové plátno.