Violetta je pařížská kurtizána, jejíž život od základu změní čistá láska. Ale než si ji krásná dívka stačí plně užít, docenit ji, bohužel podlehne nemoci. Umírá.

Toť dramatický příběh světově proslulé opery Giuseppe Verdiho „La traviata" (Zbloudilá). Osudové lásky Dumasovy „Dámy s kaméliemi", jak ji v italském originále uvádí Severočeské divadlo v nastudování Martina Dubovice.

Traviata i na léto

Kvůli pražským hostům i letnímu turné po hradech a zámcích Česka má La traviata z Ústí alternované obsazení. Hlavní postavy v tomto Verdiho úspěšném díle jsou „jen" tři: Violetta Valery (Michaela Katráková a Anna Klamo), její osudová láska Alfred Germont (Miroslav Dvorský a Jaroslav Kovacs) a jeho otec Georges Germont (Nikolaj Někrasov i Serguei Nikitine).

Změny v ústecké La traviatěVážení přátelé Severočeského divadla, z důvodů povodňové situace v našem městě Ústí se premiéra opery La traviata přesunuje na neděli 9. června od 19.00 (platí pro skupinu P a zakoupené vstupenky na původní termín v pátek 7. června v 19.00. Pro předplatitele skupiny N se představení odehraje v náhradním termínu v měsíci září, a to v neděli 22. září v 17.00.
Také zakoupené vstupenky na termín 9. června od 17.00 zůstávají v platnosti na neděli 22. 9. od 17.00, případně je můžete vrátit nebo vyměnit na jiný termín představení.
Děkujeme za pochopení a věřte, že hledáme nejoptimálnější řešení i vzhledem k mimo ústeckým návštěvníkům, pro které je nyní cesta do divadla v některých případech neřešitelná.
Těšíme se na Vás a ještě jednou děkujeme za Vaši vstřícnost.

Alena Vaicová, mluvčí divadla

O choreografii opery se postaral ústecký tanečník. „Pan Gončarov je jeden z nejlepších baleťáků a choreografů, které znám," řekl režisér, proč právě hvězda ústeckého baletu pracovala na choreografii nové ústecké La traviaty.

„Spolupráce s ním, ač na malém prostoru, byla skvělá. Má ohromnou obrazotvornost, dovede věci udělat efektně i jednoduše. Pro dámský sbor, který neoplývá extra pohybovými schopnostmi, vše vymyslel tak, že tyto ženy opravdu jsou Španělky, které umí tančit. Celé opeře toto taneční číslo dělá nesmírně dobře, je to najednou odlehčení ve velkém citovém dramatu. Kdybych mohl, tak s Vladimirem Gončarovem dělám kdykoli cokoli," říká režisér.

Tak úžasný Verdi

Verdiho hudba je pro něj úžasná. „Velkých operních hitů má La traviata víc. Jako operní koncert se dá skvěle dělat skoro celé druhé jednání. Celá velká scéna Violetty s otcem Germonem, který ji přesvědčuje, aby nechala jeho syna, opustila ho. Ta scéna trvá asi 25 minut a dá se celá udělat i koncertně. Asi před 14 dny tu na koncertě tuto scénu zpíval pan Někrasov s Aničkou Klamo a lidem se moc líbila. To proto, že je dramatická, plná emocionálních zvratů. Lze ale dělat všechny árie Traviaty i sborové scény samy o sobě. V tomto směru je La traviata ohromně dobře napsaná. Jsou to jednotlivá krásná čísla, poskládaná tak úžasně, že to dává dohromady nádherný příběh. A divák chodí na příběhy. Ví-li, co se do konce stane, je spokojen. Nemusí přemýšlet, proč někdo přijede na kole , proč jiný vypadne z okna… Poslouchá muziku a ví, co se před ním odehrává, dokonce ani nemusí rozumět italštině. Z toho, jak herci hrají, pozná, že se nemají rádi, že se utěšují, že si vyhrožují. Traviatu hrajeme hlavně kvůli Verdimu, ne kvůli nám. On si zaslouží, abychom ho hráli!"

Martin Dubovic jedním dechem přiznal, že za svou operní kariéru, za 40 let a 150 oper, dělá La traviatu poprvé. „Mám ohromnou kliku, že jsem zde v Ústí letos dělal dvě velká díla od Verdiho. Nabucca jsem už dělal třikrát, Traviatu ne; neměl jsem ji moc v oblibě. Ale když jsme se do ní ponořili a začal v ní hledat vzájemné vztahy, jsem do ní zamilovaný. Je napsaná skvěle, ale přitom komorně. Její herecké příležitosti jsou úžasné," říká.

Michaela i Anička

„Může se do italské opery La traviata člověk zamilovat také kvůli dvěma krásným ženám v hlavní roli?" zajímá mě. „Ale to víte že ano. To někdy i kvůli jedné, a nemusí být až tak hezká. Ale ony jsou obě, Michaela i Anička, nejen hezké, ale také svou roli Violetty také úžasně zpívají. To je pak proti tomu člověk úplně bezbranný, aby k nim nezískal nějaký vztah," přiznává režisér Martin Dubovic, režisér v Ústí opět hostující.

Nováček na scéně

Michaela Katráková z Prahy, jedna z představitelek Violetty, dosud v Ústí zpívala „jen" dva operní koncerty.

„Na své hostování v Ústí se moc těším. Role se mi zkoušela dobře, měla jsem skvělé parťáky, a tak šlo vše samo. Je mi velkou ctí, že jsem byla přizvaná do této inscenace, že ji mohu dělat," prozradila.

„Je to pro mě mimořádná role, hodně ve mně vře. Ač jsem na ni docela mladá, je mi 24 let, cítím se v ní jako doma. Těžké je na ní zpívání, ale hraní a emoce mi přidají do zpěvu výraz. Moc mi to pomáhá," přiznala Michaela Katráková.

„Celá opera je pro mne zážitek, každá minuta v ní. Vše je tu důležité, vlastně během ní skoro z pódia neodejdu. Je pěkné, že to tak Verdi napsal, ač mám pocit, že Viollettu občas nesnášel. Ale přesto ji miloval," soudí pěvkyně.

„Jsem rád, že v Ústí děláme La traviatu tradičně, bez moderních úprav a zbytečností," říká režisér. A tenorista Jaroslav Kovacs s ním zcela souhlasí. „Hodně si ji tu užívám, je skvělá," doplňuje pěvec, představitel zamilovaného i milovaného Alfreda Germonta.

Violetta není snadná

Svou rolí žije i Anna Klamo, držitelka prestižní herecké Ceny Thálie 2011 za náročnou operu Lakmé. Přiznává, že není snadné Violettu zpívat. „Je těžké ji dobře ztvárnit emočně, herecky i pěvecky. Bez zbytečného patosu, ale aby to bylo opravdu prožité, dobře zazpívané. Hrdinka prochází psychologickým vývojem, nelze tedy zpívat 1. jednání jako 3. To by bylo neupřímné, jen odzpívané," vysvětluje Anna.

Opera? Týmová práce

„Podle mého je La traviata hlavně o Violettě. A když máme krásné Violetty, máme zaručený úspěch," soudí Nikolaj Nekrasov, pěvec ústeckého divadla, představitel George Germonta, otce hlavního hrdiny italského operního dramatu. „Ale opera, to je týmová práce. A když je vynikající i sbor a orchestr, čeká nás úspěch," prorokuje novému nastudování slavné opery La traviata v Ústí nad Labem.