Současné koronavirové situaci se museli přizpůsobit i energetici pracující v terénu. Jelikož jsou součástí kritické infrastruktury, museli přijmout opatření k ochraně své i zákazníků – vytvoření fixních osádek, starty z domova a eliminace shromažďování na zázemích, důsledné dodržování hygienických a bezpečnostních opatření. Přes všechna tato opatření jsou poruchové čety připraveny v případě poruch okamžitě vyjet do terénu a řešit následky větrných i sněhových kalamit.

Za deset měsíců 11 tisíc výjezdů

V letošním roce v severočeském regionu došlo i přes obvyklé nepříznivé klimatické jevy, např. těžký mokrý sníh, letní bouřky, nárazový vítr a vichřice ke snížení poruchových událostí oproti roku 2019 (14 500 událostí) na cca 11 tisíc událostí. K nižším číslům pomohly jak intenzivní prořezy ochranných pásem vedení, tak i méně kalamitních stavů. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, jako jsou terénní vozidla, a hlavně montážní plošiny. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. V průběhu roku dochází k plánovaným obměnám vozového parku, kdy za dosluhující vozidla jsou nasazována nová terénní vozidla Mitsubishi L200, která se v členitém těžkém terénu osvědčila. V horských oblastech pak čtyřkolky Polaris.

Na severu Čech poruchové čety disponují hned 7 čtyřkolkami Polaris, které využívají celoročně především v horských a nepřístupných oblastech v Krušných i Jizerských horách a ve Šluknovském výběžku. Energetici rozšířili také počet montážních plošin s vyšším zdvihem. „Před začátkem zimního období dochází k pravidelné přípravě vozidel zaměřené zejména na studené starty a sjízdnost v namrzlém a zasněženém terénu. Elektromontéři pohybující se v terénu jsou pravidelně vybavováni zimními oděvy a doplňky. Obměna osobních ochranných prostředků probíhá postupně v průběhu celého roku," vysvětluje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru Sítě Sever z ČEZ Distribuce. "Stále ve větší míře používáme metodu práce pod napětím, jak na hladině nízkého napětí, tak i hladině vysokého napětí, čímž se snižují časy nutné pro odstávky zařízení a zvyšuje se komfort našich klientů," doplňuje Jiří Zapadlo.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají zkratovací soupravy FAMECA určené pro zajištění pracoviště na vedení vysokého napětí bez použití montážní plošiny, dále motorové pily, trasovací soupravy, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. V každém provozním vozidle jsou dielektrické rukavice a další vybavení, které zvyšuje bezpečnost a ochranu zdraví při pracích pod napětím, montéři dále používají montérky se sníženou hořlavostí a pracovní obuv s membránou Gore-tex.

210 pracovníků denně v terénu. Hledá se i nová mladá krev

Denně je v regionu severních Čech v terénu na 210 výkonných pracovníků ČEZ Distribuce a v mimopracovní době drží pohotovost 36 elektromontérů a 3 technici a na určených oblastech. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání smluvních partnerů a externích firem.

V personální oblasti pak energetici dlouhodobě a systematicky vyhledávají a odborně připravují nové absolventy odborných učilišť i středních odborných škol pro veškeré činnosti, které souvisejí s provozem a údržbou zařízení distribuční soustavy. Touto cestou dochází k postupné generační obměně starších kolegů za mladé a perspektivní pracovníky.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i na čtyřkolkách či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety ČEZ Distribuce připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink ČEZ Distribuce. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, a elektronický systém řízení osádek, do kterého jsou začleněni všichni elektromontéři, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení ořezy stromoví v řádech 400 milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo.

ČEZ Distribuce, a. s., ze Skupiny ČEZ provozuje na území České republiky vedení v délce 165 834 km s 3,7 mil. odběrných míst. Společnost působí na území krajů Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého, Středočeského, Libereckého, Královéhradeckého, Pardubického, Olomouckého, Moravskoslezského a částečně v kraji Zlínském a Vysočina. Postupnou modernizací, plánovanou rekonstrukcí zařízení distribuční soustavy a proaktivním přístupem stabilně zvyšuje a zajišťuje kvalitní a spolehlivé dodávky elektřiny a plní rostoucí požadavky zákazníků. Cílenými investicemi do distribučního zařízení je umožňován další rozvoj české ekonomiky a vytvářen prostor investorům a tím i novým pracovním místům v regionech.

Soňa Holingerová, mluvčí Skupiny ČEZ