VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkolabuje linková doprava? Řidiči chtějí stávkovat

Děčínsko – Autobusová linková doprava v Ústeckém kraji a tedy i na Děčínsku je blízko kolapsu. Řidiči hrozí stávkou a hromadnými odchody, pokud jim dopravci nezaplatí na mzdách tolik, kolik jim nařizuje vláda.

10.1.2017 1
SDÍLEJ:

VE VESTĚ. Někteří řidiči na Děčínsku jezdili před časem ve vestách na protest proti nízkým platům.Foto: Luděk Stínil

Jasno by mělo být kolem 20. února, kdy řidiči dostanou lednové výplaty. Dopravci říkají, že zvýšení mezd vydrží nanejvýš jen několik měsíců, hejtmanství se snaží najít cestu, jak dopravcům poslat více peněz.

Odbory v úterý dokonce vyhlásily stávkovou pohotovost. Dopravci totiž nemají peníze na růst mezd. Ústecký kraj je schopen peníze najít, ale hledá cestu, jak je dopravcům předat, protože už má s nimi podepsané dlouhodobé smlouvy. Věc chce samospráva tento týden řešit s vládou.

„Jsme blíže stávce," řekl po úterním jednání předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Právě BusLine zajišťuje linkovou dopravu v jižní části okresu Děčín, na Šluknovsku jezdí společnost Autobusy Karlovy Vary.

Radní pro dopravu Jaroslav Komínek se chce tento týden sejít se zástupci kabinetu Bohuslava Sobotky, který krátce před krajskými volbami rozhodl o růstu mezd řidičů autobusů zhruba o třetinu.

Aktuální hrubá mzda řidičů je podle Kuchynky průměrně 21 tisíc korun. Řidiči by si měli polepšit přibližně o 7 800 korun měsíčně. Podle dohody vlády a odborů se hodinová mzda má zvýšit od ledna z nynějších 71,60 korun na 98,10 korun. Zvýšit a zavést se mají i další příplatky.

„Z naší strany je politická vůle vážnou situaci řešit, našli bychom i 75 milionů korun v rozpočtu na růst mezd, ale nemůžeme to udělat přes současnou smlouvu s dopravci," uvedl Komínek.

Rozhodnutí o stávce podle Kuchynky padne 20. února, kdy přicházejí řidičům výplaty.

„Počkáme na první výplatu. Odhaduji, že 80 procent z 500 řidičů v BusLinu do stávky půjde," uvedl Kuchynka.
Nejezdit je připravena také většina řidičů firmy Arriva Teplice.

„Máme podpisy 175 zaměstnanců, kteří jsou ochotni okamžitě vstoupit do stávky. Řidiče v oboru, kde chybí motivační složka, neudržíme," uvedl za odboráře Josef Linhart.

Linkovou autobusovou dopravu pro Ústecký kraj zajišťují čtyři firmy. Zástupci tří z nich se na úterním jednání shodli, že jsou schopni z vlastního uhradit navýšení platů pouze jeden až dva měsíce, pak podle nich hrozí zastavení dopravy v kraji.

„Ať už to bude kvůli odchodu řidičů, nebo kvůli nedostatku peněz," uvedl dopravní ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík.

Předseda představenstva BusLine Radek Chobot řekl, že hrozí výpovědi desítek šoférů.

„Ti kvalitní řidiči odejdou jako první," uvedl.

Dopravci se zároveň obávají pokut v řádech desítek milionů korun od Ústeckého kraje, pokud by nastala stávka. Podle smluv totiž jsou povinni zajistit objednanou dopravu. Autobusy denně přepraví v regionu zhruba 55 000 cestujících.

Peníze navíc může kraj podle Komínka převést pouze přes smlouvu a cenu za výkon za kilometr.

„To je zásah do výsledkového řízení (na dopravce) a zatím všechny instituce (ministerstvo pro místní rozvoj či antimonopolní úřad) a naši právníci nám říkají, že by to bylo špatně, že nelze upravit stávající smlouvu," uvedl Komínek. Pokud se najde způsob, jak peníze řidičům přidat, náklady ponesou podle Komínka zřejmě pouze kraje. „Uděláme všechno proto, aby ke krachu dopravy nedošlo," dodal radní.

Pokud by došlo na nejhorší scénář a řidiči v celém kraji by opravdu vstoupili do stávky, opakovala by se krize podobná té v roce 2006, kdy se prakticky ze dne na den rozpadl systém linkové autobusové dopravy. Tehdy vyvrcholil spor kraje s dopravcem o výši dotací na konci ledna vypovězením smlouvy ze strany kraje.

V srpnu pak dopravce na čtyři dny přestal jezdit.

Platová krizeAktuální hrubá mzda řidičů je průměrně 21 tisíc. Řidiči by si měli polepšit přibližně o 7,8 tisíce korun měsíčně. Dle dohody vlády a odborů se platy mají od ledna zvýšit zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč.

Autor: Alexandr Vanžura, Janni Vorlíček

10.1.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čeští a němečtí hasiči slavili 
ve Varnsdorfu 50 let spolupráce.
33

FOTO: Čeští a němečtí hasiči slavili ve Varnsdorfu 50 let spolupráce

Do Děčína připlulo v sobotu jaro.
18

FOTO, VIDEO: Jaro je tu! Do Děčína připlulo po Labi

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Děčínsko - Přeložený koncert Marie Rottrové, úklid v národním parku nebo zhodnocení lyžarské sezony. Přečtěte si stručný přehled z Děčínska.

Napříč Ekvádorem: Rovník, který je jinde, trhy, vodopády a úchvatné vyhlídky

Ekvádor / Děčínsko - Děčínský deník přináší další díl putování cestovatelů Travelbeat ze severních Čech. Daniel Dubský a Jindra Caháková se z Kolumbie dostali do Ekvádoru. Zde jsou jejich příběhy a fotografie.

AKTUALIZOVÁNO

FOTO: Válečníci na Nymburk nestačili, prohráli o 36 bodů

Nymburk - „Nymburk proti nám předvedl obrovský rychlík," pravil po porážce trenér Pavel Budínský.  

Památky se po zimě otevírají, někde bude vyšší vstupné

Ústecký kraj – Pokud se v nové turistické sezoně vydáte na výlet na památky, musíte počítat s tím, že na několika místech Ústeckého kraje zaplatíte vyšší vstupné. V průměru to bude zhruba o deset korun, a to především u objektů, které jsou ve správě Národního památkového ústavu (NPÚ).

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies