VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Závadnost alkoholu posoudí inspekce

Děčín - Pokud si lidé nejsou jistí jakostí zakoupené láhve alkoholu, měli by se obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci

9.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Radost neudělal příteli Šárky Jungmanové z Mostu nevhodný dárek, který mu koupila v Global Travel Free Shopu v Hřensku. Láhev brazilského rumu značky Pitúbyla pochybné kvality.

„Doma jsem ho dala do mrazáku, kde po půl hodině zmrzl na kost. To mne u čtyřiceti procentní lihoviny překvapilo. Když rozmrzl, otevřeli jsme ho. Z lahve čpěl zápach, připomínající všechno možné, od rybiny po olivy,“ řekla Jungmanová. Dodala, že chuť rumu byla odporná a ohodnotila ho jako nepoživatelný. Chtěla vědět, co s nekvalitním alkoholem dělat a jak se dozvědět, zda není zdravotně závadný.

„Reklamovat otevřenou láhev alkoholu je rizikové. Záleží na dobré vůli obchodníka, zda ji přijme nebo ne. Může vždycky tvrdit, že si zákazník do lahve něco sám přilil, nebo ji jinak znehodnotil,“ řekl k tomu Robert Hrabčík ze Sdružení ochrany spotřebitelů. Podotkl, že obchodník může nabídnout zákazníkovi, ať si koupí jinou láhev stejného výrobku a namístě ji otevře, aby prodejce zjistil, že se jedná skutečně o vadu nebo podvod. Pokud bude závadný i obsah druhé láhve, vrátí zákazníkovi peníze za obě.

„Ta druhá láhev může být ovšem v pořádku, protože závadný byl pouze jeden výrobek.V tom případě kupující peníze stejně neuvidí a nic nevyřešil. Odnese si pouze novou láhev rumu,“ zhodnotil možnou situaci Hrabčík.

Pracovnice hygienické stanice v Děčíně by zákazníka odkázala přímo na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Na hygienické stanici by se závadností výrobku zabývali pouze v případě, že by někomu způsobil zdravotní problémy. Na potravinářskou inspekci se doporučuje v takovýchto případech obrátit i Hrabčík: „Je to totiž státní orgán a každý podnět prošetří a posoudí, protože je to jeho zákonná povinnost.“

„Zákazník by si měl opravdu rozmyslet, zda se vydá cestou reklamace výrobku u prodejce, nebo podá podnět k posouzení jakosti výrobku k nám,“ uvedla tisková mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová.

„Pokud se rozhodne, abychom věc řešili my, a je přesvědčen, že výrobek v pořádku není, neměl by asi reklamaci podávat. Může se totiž stát, že prodejce ještě než kontrolu provedeme, stáhne výrobek z prodeje,“ dodala Šmidtová.

Zákazník si sám může zvolit jakou formou podnět k prošetření inspekci podá. Může telefonicky, přes formulář umístěný na webových stránkách inspekce, mailem nebo přímo osobně. Státní zemědělská a potravinářská inspekce přijímá i anonymní podněty.

„Spotřebitel by měl při podání podnětu uvést název potraviny, výrobce nebo dovozce, kde ji zakoupil a šarži potraviny či alkoholu. To je číselný a písemný kód uvedený většinou na víčku nebo na etiketě. Kód na kolku lihoviny má jinou funkci, ten není uvádět potřeba,“ uzavřela Šmidtová.

Nejbližší inspektorát je v Ústí nad Labem. Tam by tedy Šárka Jungmanová měla obrátit v případě, že se rozhodne kontaktovat.

„My na základě podnětu půjdeme do provozovny a na místě senzoricky posoudíme jakost výrobku. V případě potřeby ho posoudíme laboratorně,“ řekla ředitelka ústeckého inspektorátu Jana Balachová. Do kdy od podání podnětu k tomu dojde, říct nemohla.

„Vyhláška, která určovala krajní lhůtu kontroly již neplatí. Snažíme se ale postupovat rychle, podle závažnosti případu. Pokud nám na sebe ale nespokojený zákazník nechá kontakt, budeme ho o výsledcích kontroly informovat,“ řekla ještě Balachová. Apelovala na spotřebitele, aby se v každém případě s podezřelými potravinářskými výrobky na inspekci obraceli, protože mohou představovat nemalé zdravotní riziko.

Láhev alkoholu, kterou si Jana Jungmanová zakoupila, ovšem na inspekci nosit nemusí. Stačí opravdu jen podat podnět.

„Jedna otevřená láhev pro nás má pouze informativní charakter. My musíme posoudit závadnost výrobků na prodejně,“ vysvětlila Martina Šmidtová.

Na přímou otázku, zda by se kontroly mohl zúčastnit děčínský Deník, dala ředitelka ústeckého inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce zamítavou odpověď:

„My musíme chránit i práva prodejce. Kontrolu v přítomnosti médií zásadně neprovádíme.“

Autor: Jan Trojan

9.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Auto po bouračce skončilo na střeše v potoce

Soutěž pákových drezín v Děčíně.
7

V Loubí bude závod pákových drezín, fanoušky přiveze kredenc

Generálky se vesměs vydařily

Děčínsko - Rumburk, Junior i Benešov zvítězily. Česká Kamenice v přípravě nezvítězila.

Bezdomovec se zaklínil v mřížích a nemohl ven

Děčín - Vyprostit zaklíněného bezdomovce museli dnes 23. srpna brzy ráno hasiči v ulici Práce v Podmoklech.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Děčín chce prodat opuštěnou vilu

Děčínsko – Vila Waldstein či Labský dvůr. Je to jen zlomek domů v Děčíně, které zejí prázdnotou. Významné historické budovy totiž hledají nové využití jen stěží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení