Už jste pevný v kramflecích jako ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem?
Ale ano, za rok jsem načerpal potřebné informace, abych mohl úspěšně plnit to, co se ode mne očekává.
Co se tedy od vás očekává?
Modernizovat firmu. A to od systému řízení až po obnovu vozového parku. Musím také poskládat mozaiku financí, které zajistí nejen provoz, ale i modernizaci. Například v současnosti připravujeme prodej nafty externím zákazníkům, musíme využít naši kapacitu i k dalším výdělečným činnostem.
Co jste stačil za ten rok ve funkci ředitele udělat?
Podařilo se mi stabilizovat systém řízení. Pod pozici výkonného ředitele původně spadalo třináct vedoucích středisek. Byla to prakticky neřiditelná firma. To jsem změnil. Podařilo se mi získat peníze na vzdělávání manažerů. Také jsem úspěšně rozjel projekt generálních oprav a modernizací trolejbusů, protože nejsou zatím peníze na nové.
Kolik vlastně má dopravní podnik zaměstnanců?
Je to cca 470 zaměstnanců v evidenčním stavu, včetně brigádníků to je asi 600 lidí.
Musel jste za vaší éry sáhnout k propouštění?
Prozatím pouze v jednom případě. Nemohu ale vyloučit, že do budoucna někdo bude muset odejít. Tlak na ekonomiku firmy je velký a nároky na výkonnost zaměstnanců rostou.
Kdy vy osobně využíváte MHD?
Občas. Asi bych měl říct každý den dvakrát, ale přiznávám, že tak tomu není. Používám spíše auto, ale o víkendech nebo večer cestou ze zábavy se MHD určitě rád svezu.
A jezdíte zdarma?
Ano, stejně jako každý pracovník naší firmy mám tzv. „roční zaměstnaneckou režijku“. Není zcela zadarmo, stojí symbolických 30 korun.
Plánuje se zvýšení ceny jízdného v MHD?
Není to na pořadu dne. Nevím ale v tuto chvíli, jak se situace vyvine po podzimních komunálních volbách. Předpokládám, že nové vedení města bude takový krok případně zvažovat.
Velké haló nastalo po zvýšení jízdného ve skibusu a cyklobusu. Čekal jste to? A proč jste k tomuto kroku přistoupili?
Zaznamenal jsem to a musím říci, že jsem nečekal tak negativní reakci. Dodneška nevím, čím jsme si ji zasloužili. Částka, na kterou bylo jízdné zvýšeno, není vysoká. Linka funguje pro lyžaře, kteří jedou tam a zpět, přesto se lidem nelíbilo, že jim nabízíme pouze zpáteční jízdenku.
Jak se to odrazilo na využití skibusu?
Splnilo to svůj účel. Vytíženost klesla, tržby stouply.
Jak vás trápí černí pasažéři?
Velmi. V Ústí to je opravdu velký problém. Za měsíc odhalíme kolem čtyř tisíc cestujících bez platného jízdního dokladu. Za rok to tedy je přes 40 tisíc, ale to je jen vrchol ledovce. A obávám se, že kdybychom měli více revizorů, tak ta čísla jsou ještě daleko větší.
Jak jste na tom s přípravami na provoz lanovky na Větruši?
V současnosti se řeší především formální věci. Už nyní je ale jasné, že dopravní podnik bude minimálně po dobu zkušebního provozu zajišťovat provoz lanovky. Další pak bude záležet na tom, bude-li vyhlášeno koncesní řízení na konečného provozovatele a pokud ano, jak dopadne. Odhadem prvního listopadu bychom měli zahájit zkušební provoz.
To už by tedy mohli lidé jezdit lanovkou?
Lanovka je vlastně dráha (stejně jako železnice, vlečka či trolejbusová dráha) a parametry jejího provozu stanovuje drážní úřad. My předpokládáme, že testování a zkoušky lanovky bez pasažérů proběhnou v rámci její výstavby a to někdy v říjnu. Zkušební provoz by tedy měl být už s cestujícími. To je ale prozatím pouze můj odhad.
Takže už na tom pracujete?
Velice intenzivně. Zprovoznit dráhu není jednoduché ani po formální stránce. Musíme vyškolit personál, což se bude dít od 1. 7. na lanovce na Ještěd. V Liberci už jsme se byli domluvit na spolupráci a konzultovat některé otázky provozu lanovky.
Kolik bude potřeba přijmout kvůli lanovce nových lidí a kolik bude stát její roční provoz?
My jsme se rozhodli, že strojníci – tedy řidiči lanovky – se budou rekrutovat zásadně z řad řidičů trolejbusů. Je to totiž podobná kvalifikace. Každý strojník je vlastně řidič lanovky.
Kolik lidí bude třeba?
Na jednu směnu budou třeba tři lidé. Strojník a dva staničníci – to bude takový průvodčí. Ještě nevíme, jestli budou průvodčí sídlit jen ve stanicích, nebo budou jezdit s lidmi v kabinách lanovky.
Kolik bude třeba směn?
Připravujeme tři směny. Provozní doba lanovky se zatím plánuje každý den od 8 do 22 hodin.
Lidé argumentují zbytečností lanovky a tím, že její provoz bude stát vysoké náklady. Takže jaké budou náklady z vaší strany?
Mohu prozatím vycházet jen z personálních nákladů. Bude tam zaměstnáno kolem deseti lidí, což bude činit náklady za rok něco mezi 2 až 3 miliony korun. K tomu se musí připočíst servis, údržba a podobně. Můj hrubý odhad kompletních provozních nákladů na provoz lanovky je 4 až 6 milionů korun ročně.
Pro porovnání, kolik stojí provoz například jedné trolejbusové linky za rok?
To neumím bez počítání říci, ale provoz celého dopravního podniku stojí přibližně 400 milionů korun.
Takže to je navýšení asi o jedno procento?
Přibližně ano. Jinak žádné zbytečné vícenáklady neočekáváme. Například o údržbu se bude starat stávající organizační jednotka, která se v současnosti stará o pevné trakční zařízení. Žádné zbytečné pozice určitě vytvářet nebudeme. Ale provoz lanovky něco stát bude, podle mne to bude přiměřené.
Přejdeme k politice, protože vy jste i politik.
Jsem jen řadový zastupitel v Trmicích.
Ale také jste nyní kandidoval, jako desítka ODS, v kraji do parlamentu. Byl jste připraven zasednout do poslaneckých lavic v případě úspěchu?
Když jsem kývl na kandidátku, tak jsem byl připraven. Ale spíše jsem to vnímal jako podporu našim kandidátům v čele.
Jak jste spokojen s výsledky voleb?
V Ústí nemůžeme být spokojeni, volby jsme tu nevyhráli. Naopak jsme tu hodně hlasů ztratili. Musíme se z toho poučit.
Budete kandidovat v podzimních komunálních volbách?
Budu pravděpodobně opět kandidovat v Trmicích do zastupitelstva.
Vaše jméno se ale také skloňuje v případě kandidátů na primátora Ústí. Co vy na to?
Považuji to za krajně nepravděpodobné.
Nikdo vás s tímto návrhem neoslovil?
Určitě jsem se na toto téma s někým bavil, ale určitě to není na pořadu dne. Mám rozdělanou práci v dopravním podniku.
O Tomáši Krausovi se říká, že je výbušný až cholerický. Já mám s ním jiné zkušenosti. Byl doslova jako „beránek“ a ani nepříjemné otázky ho nevytočily.
O to více práce s ním měl karikaturista Radek Fetters. Coby řidič trolejbusu je Krausův podřízený.
Jak ho tedy nakreslit? Pěkného, nebo nebát se a naopak přitvrdit? Kreslit karikaturu svého šéfa nebylo pro něj jednoduché. I když první Fettersova reakce, když jsem mu to řekl, byla: „To je bomba!“
Sám Kraus Fettersovi vzkázal, že se nemá čeho bát. „Karikatura je prostor pro otevření vidění autora, takže jsem už pana Fetterse ubezpečil, že ať bude vypadat jeho karikatura mé osoby jakkoliv, tak mu předem tleskám. Už jsem viděl jeho minulá dílka v Otázkách šéfredaktora a myslím si, že je to vydařená série,“ uvedl ředitel dopravního podniku. Uvedl, že právě Fetters by měl být jedním ze strojníků na lanovce na Větruši a že možná bude kreslit i její logo. Jak dopadla Krausova karikatura, se můžete přesvědčit výše. Radek Fetters k ní podal malé vysvětlení: „Ředitel letos zakázal kouřit v celém areálu DP, to znamená, že řidiči například v trolejbusové vozovně nechodí už jen před budovu, kde je místnost pro šoféry, ale musí až před branku,“ usmíval se Fetters.
Kraus je jinak rodákem z Desné v Jizerských horách, ale nyní už se cítí být ústeckým patriotem. Vystudoval zde pedagogickou fakultu, ale učit nikdy nešel. „Moje první práce byla na oddělení propagace v zoo, kam jsem nastoupil v roce 1993. Přes pozici hlavního zoologa jsem se dostal až k ředitelování zoo.“
A váš osobní tip na primátora?
Dokážu si představit různé varianty, například pokračování mise Jana Kubaty, ale i převzetí pomyslného žezla Janem Řeřichou.
Ale kdyby volby dopadly jako do parlamentu, tak o primátorovi bude rozhodovat v Ústí ČSSD.
I to se může stát.
Odkdy jste v ODS?
S malou přestávkou od roku 1996. Členem jiné politické strany jsem nebyl.
Pomohlo vám členství ve straně k funkci ředitele zoo a následně dopravního podniku?
Na funkci ředitele zoo jsem v roce 2004 absolvoval tvrdý dvoukolový konkurz a nemyslím si, že by mi členská knížka ODS tehdy jakkoliv pomohla. Prostě jsem byl nejlepší uchazeč o toto místo. Co se týká dopravního podniku, tak nevím, možné to je. Osobně považuji svou misi v zoo za úspěšnou a jsem přesvědčen, že právě proto si mě vedení města vybralo do funkce ředitele dopravního podniku. Vnímám to i tak, že jak rychle jsem se do funkce dostal, tak rychle z ní mohu být odvolán.
Třeba hned po volbách, když v Ústí vyhraje ČSSD.
Možná. Nebo i dříve, nebudu-li v této pozici úspěšný.
Trmice nemají nejlepší pověst, proč jste si je vybral k bydlení?
Popravdě byla to v roce 2003 tak trochu z nouze ctnost. Máme několik psů a do bytovky bychom se asi nevešli. Proto jsme si pořídili na hypotéku dům v Trmicích. Ale momentálně jsem tak pracovně vytížený, že se tam jezdím prakticky jen vyspat.
Když si večer doma větráte, cítíte zápach z lihovaru?
Ano a je to i pro mě velký problém. Podle mě se lihovar v Trmicích vůbec neměl postavit. Stalo se tak mimo jiné i díky velmi zbrklému souhlasu minulého zastupitelstva pod vedením tehdejšího starosty Neubauera. Dnes to vidím tak, že když už tu lihovar stojí, tak ať vyrábí, ale ať neobtěžuje svým zápachem. Zavření či zbourání podniku považuji za zcela nereálné.
Téma lihovaru může v Trmicích vyhrát komunální volby. Souhlasíte?
Ano, když se toho někdo chopí populisticky, tak mu to volby skutečně může vyhrát. Už jsem v Trmicích zaregistroval letáčky, kterými se prezentuje jakési nové, bohužel ale prozatím anonymní politické hnutí, které se vůči lihovaru vymezuje. Uvidíme, kdo se z toho vyklube.
Co jste nechal v ústecké zoo rozdělaného?
Spoustu věcí a projektů. Kupříkladu „Ekocentrum“ či „Asijský pavilon“. Oba tyto projekty jsou ale finančně velmi náročné a bude tedy především záležet, jestli na ně město sežene peníze.
Nestýská se vám po zvířatech?
Stýská se mi moc a nejen po zvířatech, měl jsem tu práci velmi rád.
Sledujete práci svého nástupce?
Mám radost, že Vašek Poživil akceptoval směr, který jsme tam s týmem spolupracovníků nastolili.