Ústecký kraj dnes jedná s autobusovými dopravci o dodatcích smlouvy, díky kterým by dopravci mohli zvýšit mzdy řidičům, jak o tom rozhodla dříve vláda. Kraj nabízí dodatky na dva roky, které dopravcům zajistí na každou z oblastí krajské dopravy o 5,7 milionu korun víc nad rámec dlouhodobých smluv. Podle ředitele BusLine Radka Chobota jsou ale dodatky výhodné jen pro kraj.

"Ústecký kraj hledá pro sebe komfortní řešení. Chce dva roky času, a proto vymyslel nějaký dodatek. A říká - ty ho podepíšeš a musíš ho na dva roky skousnout, dopravče. A to i přesto, že ví, že v některých oblastech jim ty jejich navýšené částky nebudou na dva roky stačit," řekl Chobota.

Na jednání se zástupci kraje dnes mají dorazit i reprezentanti firmy Arriva.

Podle ředitele BusLine Chobota navržené dodatky sice počítají s tím, že řidiči autobusů dostanou garantovaných 98,10 koruny za hodinu, nedávají už ale dopravcům prostor například pro prémie. Jednání s krajem by měla pokračovat na začátku příštího týdne, tedy ještě před oznámenou stávkou.

Odborář Kuchynka řekl, že řidiči půjdou do stávky. "Opravdu je to tak, že by stávka tady měla být, protože já tady nevidím pro ty řidiče perspektivu," řekl. Podle původních údajů se má stávky zúčastnit víc než 500 řidičů.

Kraj podle náměstka hejtmana Jaroslava Komínka (KSČM) hledá kompromis, jak na platy řidičů případně přidat víc peněz. "My jsme nabídli nějaké řešení, které pokryje částku 5,7 milionu (na jednu oblast), oni si musí spočítat dobu, po kterou jim to stačí," uvedl.

Kraj podle něj "vyložil karty na stůl", potřebuje určitý čas na to, aby uspořádal nové soutěže nebo jinak zabezpečil veřejnou dopravu v Ústeckém kraji. "Což může být v průběhu jednoho a půl roku až dvou let," řekl Komínek. Kraj se přiklání k tomu, že by v příštích letech zřídil vlastního autobusového dopravce.

V silách kraje podle hejtmanova náměstka není během stávky zabezpečit náhradní autobusy. "Už dnes nám vlakoví dopravci na území Ústeckého kraje oznamují, že v případě potřeby nám posílí vlakové spoje. Nicméně autobusové spoje nebudeme schopni nahradit. To znamená, že z těch odlehlých částí kraje doprava 8. března zřejmě zabezpečena nebude," dodal.

Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč, aniž na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Dopravci v Ústeckém kraji šoférům sice přidali, ale nikoli podle očekávání odborářů. Platy se zvýšily v řádu stokorun, a ne tisícikorun.

Odboráři na severu Čech se tedy rozhodli, že nepočkají, jak dopadne ultimátum, které dal vládě, zaměstnavatelům a krajům Odborový svaz dopravy (OSD). Termín ultimáta vyprší 15. března, pak jsou dopravní odbory připraveny vyhlásit stávku.

Ústecký kraj má se čtyřmi dopravci dlouhodobé smlouvy. Zástupci firem by se nyní měli vyjádřit k návrhu dodatků ke smlouvám, na jejichž základě by samospráva přidala dopravcům zhruba 85 milionů korun.