VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tyršův most přes Labe slaví kulatiny, před 80 lety nahradil starý řetězový

Děčín – Před 80 lety překlenul Labe v Děčíně největší most svého druhu v celém Československu – Tyršův most.

5.12.2013
SDÍLEJ:

Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Foto: SOkA Děčín

Do té doby nevídanou věc zažil v roce 1933 Děčín, tehdy ještě dvě samostatná města. Přes Labe vyrostl vedle toho stávajícího nový most. Jméno dostal po děčínském rodákovi Dr. M. Tyršovi.

Jeho přesun na původní pilíře trval necelý den. Ještě ráno 9. prosince 1933 mohli lidé chodit po starém řetězovém mostu. Večer se již prošli po obloukovém, v té době svého druhu největším v Československu.

Od roku 1855 do roku 1933, tedy téměř 80 let spojoval města Děčín a Podmokly řetězový most. Řetězový most císařovny Alžběty s kamennými portály byl ozdobou labského údolí a ukázkou mostního stavitelství své doby. Vzrůstající požadavky automobilové dopravy a stav dřevěné mostní vozovky si však vyžádaly stavbu nového mostu.

 Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Soutěž vyhrála Škoda Plzeň

Nový most byl vyprojektován jako obloukový most z oceli uložený na kamenných pilířích starého mostu. Již před osmdesáti lety bylo vyrobení
a postavení mostu zadáno ve veřejné soutěži. Tu vyhrála akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Jednou z podmínek soutěže bylo co nejméně narušit spojení obou měst 
a lodní dopravy. Odborníci škodových závodů proto vymysleli u nás dosud neprovedený postup výměny mostu.

Na obou březích byly smontovány poloviny středního oblouku. Uprostřed řeky byla postavena pouze štíhlá pomocná bárka. Montáž nového mostu byla zahájena začátkem března 1933. Škodovy závody použily speciální stavební jeřáby, tzv. Derricky, které zvedaly čtrnáctimetrové kusy o váze až 17,5 tuny.

Tyto elektrické derricky spolu s pojezdovými portálovými jeřáby umožnily velmi rychlé provedení montážních prací.

Během tří měsíců bylo sestaveno a snýtováno celé střední pole o váze 900 tun. Nejvyšší části oblouku se montovaly ve výšce 30 metrů nad hladinou řeky. Patnáct metrů dlouhá část konstrukce vyčnívala bez opory nad řekou. Dělníci most nýtovali jak ručně vzduchovými kladivy, tak strojní nýtovačkou. Dodnes drží pohromadě Tyršův most na 70 tisíc nýtů. Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody.

V červnu byly obě poloviny středního pole na lešení hotovy, koncem měsíce pak byly posunuty do středu řečiště na pomocnou bárku. Převislý konec konstrukce byl podporován lešením postaveným na dvou pontonech. Konstrukce se posunovala po válečcích, které se valily mezi trojitými kolejnicemi po spodní části konstrukce. Most táhla dvě ruční stavební zdvihadla, přičemž přesný směr posunu 
a ponor lodi nepřetržitě kontroloval a řídil montážní inženýr. Obě lodi byly napuštěny vodou, ta byla postupně v průběhu posunu odčerpávána tak, jak přibýval tlak konstrukce. Trasa dlouhá 41 metrů byla překonána za necelé 
tři hodiny a to bez nejmenších problémů. Obě poloviny středního pole byly spojeny prozatímním kloubem. Na uvolněném lešení začali dělníci ihned montovat krajní pole a betonovou desku s dlažbou.

Výměna mostů trvala necelý den

V polovině září provedli technici zatěžkávací zkoušku 
a převedli dopravu ze starého řetězového mostu na most nový. Poté mohla začít demontáž starého mostu. Dělníci konstrukci a kamenné portály odstranili a upravili pilíře tak, aby mohly nést novou ocelovou konstrukci.  Vedle starého řetězového mostu postupně vyrůstá nový obloukový, který postavily plzeňské Škodovy závody. Starý most byl definitivně uzavřen 9. prosince 1933 v 8 hodin ráno.

Nový železný most v délce 180 metrů a váze 2 400 tun byl hydraulickými pumpami nejprve zvednut a prostřednictvím speciálních svařovaných vahadel a traverz uložen na ocelové válce. Přesun mostu probíhal přesně podle harmonogramu, přestože práce ztěžoval silný šestnáctistupňový mráz. Přesto byl ve 12 hodin most v definitivní ose nad pilíři a mohl být spuštěn na ložiska. Celková délka posunu byla 19 metrů. Most byl za hojné účasti otevřen téhož dne odpoledne. V době dokončení stavby byl most největší v Československu.
Seznámit se s historií Tyršova mostu bude možné přesně v den jeho 80. narozenin 
v městské knihovně, kde se uskuteční od 18 hodin přednáška.

Autor: Alexandr Vanžura

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

1:1. Děčínští hokejisté porazili Moravské Budějovice a vyrovnaly stav série.
32

FOTO: Medvědi vrací úder, série je vyrovnaná

Letecká záchranná služba DSA v akci.
13

FOTO: Leteckou záchranku v Ústeckém kraji zajistí i v březnu společnost DSA

OBRAZEM: Hasiči vyprošťovali koně, který upadl a vzpříčil se mezi dveřmi stáje

Šluknov - K ne úplně obvyklému zásahu vyrazili v pondělí ráno jak profesionální, tak dobrovolní hasiči ze Šluknova.

Kaštany musí pryč, ohrožují prý nádraží v Děčíně

Děčín - S kácením stromů před nádražím ale nesouhlasí magistrát.

Varnsdorfu pokazil generálku silný vítr

Nymburk – Fotbalisté Varnsdorfu mají za sebou generálku na jarní boje ve Fotbalové národní lize. S Táborskem remizovali 1:1.

Co týden dal? Vstupné na slavnosti, stávka řidičů

Děčínsko - Co přinesl uplynulý týden na Děčínsku? Čtěte přehled událostí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies