Zkrátit tunel. Tak o tom teď přemýšlejí odborníci, kteří se zabývají plány na výstavbu dálničního přivaděče v Děčíně. Poslední varianta by vyšla na více než šest miliard korun. Počítala s tím, že zhruba pod čtvrtí Letná se vybuduje tunel o délce skoro tři kilometry. Kamiony by pak nejezdily přes centrum Děčína. Variantu vymyslelo ministerstvo životního prostředí, jenže je moc drahá.

Čtěte: POZNÁMKA: V květnu máme šanci vybrat ty nejlepší…zde…

„Ke studii trasy existuje pouze orientační, tedy nepřesný, výpočet ceny. Kvůli výstavbě dlouhého tunelu, je to částka vysoká, a to okolo šesti miliard korun. Proto z dubnového jednání ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravu, budou odborníci trasu ještě dále upravovat. Cílem bude, bez zhoršení negativních vlivů na zástavbu, zkrátit tunel tak, aby cena významně klesla,“ tvrdila mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krejsová. Klesla by prý o třetinu, tedy na zhruba čtyři miliardy. „To je cena srovnatelná s variantou A.

Jenže ministerstvo dopravy ústy svého mluvčího Karla Hanzelky už letos v lednu řeklo, že na přivaděč peníze nejsou. Teď to Hanzelka mohl jen zopakovat. „Pro letošní rok není investice na výstavbu přivaděče plánovaná a nechci ani předjímat, jak to bude vypadat v dalších letech,“ řekl Karel Hanzelka.

Jako nejlevnější se pořád jeví varianta, podle níž by bylo možné vystavět dálniční přivaděč namísto železniční trati zvané Kozí dráha. Ta by vyšla na 1,2 miliardy korun. Variantu ale zavrhlo ministerstvo životního prostředí už v roce 2008. Ve stanovisku tvrdilo, že nejde o obchvat a že nemůže dopustit zrušení železniční trati, jež je podle něj v budoucnu využitelná. Pro ministerstvo není přípustná ani současný varianta, tedy ta, kdy veškerá doprava k dálnici táhne přes hustou zástavbu na Teplické ulici a dál v Jílovém. Jak ze situace ven za přijatelnou cenu, zatím nikdo nevymyslel.

„Nevěřím tomu, že se přivaděč někdy postaví. Poslední varianta přece počítá s tím, že by se silnice ještě víc přiblížila k obytným domům, než u varianty, která navrhovala využít trať Kozí dráhu. Takže předpokládám, že se opět objeví nějací aktivisté, kteří proti ní začnou bojovat,“ řekl Daniel Pavlík, který byl jedním ze zastánců přivaděče namísto trati.

Kozí dráha přestala pravidelně jezdit na konci roku 2007. Kraj kvůli ztrátovosti neobjednal dopravu. Poté na ní jezdily vlaky jen občas, a to v případě, že si jej objednali někteří nadšeni a loni i obce ležící kolem trati. Letos by tomu mělo být stejně. Jako první se na Kozí dráze objeví moderní vlaky Student Agency, poprvé poslední víkend v dubnu a pak i víkend následující. Zpáteční jízdenka bude stát pět korun a vlaky by měly jezdit v dvouhodinových intervalech. Obce zatím dopravu neobjednaly.