Hořící přístřešek bezdomovců, podchlazená žena v nemocnici, komplikace na železnici. To je zatím účet mrazivých dní, které sevřely i Děčínsko. Teploty mají hluboko pod nulu spadnout i v dalších dnech.

Podchlazená

Podchlazenou ženu přivezla ve čtvrtek ráno do děčínské nemocnice záchranka.

„Žena byla přivezena v ranních hodinách. Po vyšetření byla hospitalizována na interně,“ uvedl mluvčí provozovatele děčínské nemocnice Krajské zdravotní Jiří Vondra.

Do čtvrtka šlo o ojedinělý případ: Na Šluknovsku, kde je ještě chladněji než na Děčínsku, je klid.

„K dnešnímu dni nemáme žádného pacienta, který by u nás byl ošetřen nebo hospitalizován kvůli omrzlinám nebo podchlazení,“ řekl náměstek ředitele rumburské nemocnice Petr Urban.

Požár

Zasahovat kvůli mrazu museli také hasiči, které všímaví lidé přivolali ve čtvrtek ráno k požáru v Loubské ulici.

„Hasičská jednotka vyjela k požáru staré budovy bývalého skladu Českých drah v Loubské ulici. Hořela zde lepenková střecha přístřešku na ploše čtyři krát čtyři metry. Přístřešek pravděpodobně obývali bezdomovci,“ uvedl mluvčí krajských hasičů Lukáš Marvan s tím, že hasiči museli rozebrat zničenou strachu.

Infografika.

Hasiči byli voláni také k přimrzlým vodním ptákům. Zatím se ale ukazuje, že zbytečně.

„Jenže jakmile jsme se k ptákům přiblížili, tak ptáci odletěli,“ doplnil Marvan.

Vlaky

První problémy se zimou hlásí železničáři. Na Děčínsku byly sice ve čtvrtek všechny železniční tratě sjízdné bez problémů, cestující ale i tak musí počítat s komplikacemi. V Bohušovicích nad Ohří totiž praskla ve středu večer výhybka. Kvůli této závadě budou muset až do neděle jezdit vlaky na Prahu po jedné koleji.

„Skutečně to bylo mrazem, praskla srdcovka. Pracuje se na její výměně,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Počítá se se zpožděním nejvýše 15 minut.

„Srdcovka je část, která se dělá na míru, proto bude výměna trvat déle, závadu odstraníme nejpozději do 5. února,“ uvedl Halla.

Mráz: Útok na vaše zdraví
Hluboké mrazy, které v těchto dnech svírají nejen Děčínsko, jsou nebezpečné především pro malé děti, seniory a chronicky nemocné. Pobytu venku by se měly vyhnout především děti, které ještě nemají tak vyvinutý termoregulační systém. Velké problémy by mohli mít také například kardiaci.
Ale ani ostatní by neměli teploty klesající až ke dvaceti stupňům pod nulou podceňovat. Těm kromě běžného podchlazení a omrzlin hrozí také například záněty očí nebo spáleniny. Při dlouhodobém pobytu na sluníčku je třeba postupovat stejně jako na horách. Tedy používat tmavé brýle a obličej si natřít vazelínou, mastným krémem nebo krémem na opalování.
Na velmi nízké teploty jsou citlivé především okrajové části těla. Tedy ruce, nohy, uši a nos. Ten je vůbec nejméně chráněn, proto je třeba jej chránit krémy.
Pokud je podezření na omrzliny, je nutné postiženého přenést co nejrychleji do teplé místnosti, ale ne do blízkosti sálavého tepla. Před tím je možné snažit se zahřát postižené končetiny pohybem. Samozřejmostí je výměna vlhkého oblečení za suché. Postiženému nikdy nesmí být podán alkohol, nejvýše teplé nápoje. Pokud se stav postiženého nezlepší, je nutné vyhledat lékařskou péči. Omrzliny jsou charakteristické voskově bílou, chladnou a necitlivou kůží. Pacient pociťuje také brnění, štípání a následně i bolest. Omrzliny se nejčastěji týkají obličeje, uší, prstů u nohou. Nebezpečné je také v hlubokých mrazech vyrážet na delší dobu ven bez rukavic a čepice.
Současné silné mrazy mohou být velmi nebezpečné. K život ohrožujícímu podchlazení může dojít již během poměrně krátké doby, někdy i během jedné až dvou hodin.

Kromě vodovodů a kanalizací přidělávají mrazy poměrně velké starosti například autobusovým dopravcům.

„Nepoužíváme arktickou naftu, ale aditiva do běžné nafty. Mrazy se samozřejmě projeví také na zvýšené spotřebě nafty,“ říká náměstek ředitele děčínského dopravního podniku Jiří Kasl.

Dopravní podnik, který zajišťuje kromě městské hromadné dopravy v Děčíně také linkové autobusy v jižní části okresu Děčín, má oproti některým jiným společnostem poměrně moderní vozový park.

„To je samozřejmě naše výhoda. Autobusy jsou plné elektroniky, stačí nažhavit a je možné vyrazit,“ doplnil Jiří Kasl.

Naopak BusLine, který zajišťuje linkovou dopravu na Šluknovsku, používá většinou arktickou naftu. Pouze tam, kam ji rafinérie nestačili dovézt, používají v autobusech aditiva.

„Vzhledem k opravdu nízkým teplotám kolem minus dvaceti stupňů je na víkend pokyn, aby autobusy byly v pravidelných intervalech natočené. Prohřejí se tak a dobijí se baterky,“ vysvětluje Jaroslav Semler, náměstek ředitele BusLine.