Povodně zasáhly Moravu a napáchaly obrovské škody. Vaše obec leží hned u Labe. Bojíte se velké vody?
Obec není nijak chráněná proti povodním. My jsme byli při katastrofických povodních v roce 2002 nejvíce zasažená obec na Ústecku. Měli jsme zaplaveno 34 domů, evakuovali jsme přes sto lidí.

A změnilo se od té doby něco?
Ne. Chtěl jsem, aby obec byla chráněná, ale bohužel při výstavbě silničního koridoru projektanti zaváhali a udělali silniční val u řeky propustný. Mysleli jsme, že bude stačit ucpat pět přístupových míst k řece Labi pod silnicí, ale to nestačí. Je to propustné. Náprava by stála asi 21 milionů a to stát nechce uhradit. Jejich požadavek byl, aby škody byly větší než náklady na stavbu protipovodňových opatření.

Kolik činily tehdy ve vaší obci škody?
My tady měli škody za 16 milionů korun. To je i včetně soukromého majetku.

Odstěhovali se kvůli povodním nějací lidé?
Ne. Jen se musel jeden dům zbořit, ale postavil se hned nový.

Prezident Václav Klaus nyní říkal, že by stát neměl dávat peníze do domů, které opakovaně zaplavuje voda. Co vy na to?
Souhlasím. Stát by měl zajistit, aby k takovým povodním nedocházelo. Třeba Troubky by se mohly zbourat a postavit někde jinde. Dál od vody. Ti lidé musí být z těch povodní na nervy. Vždyť i ke mně na úřad přišel tenkrát chlap s provazem, že se jde oběsit. Stálo mě hodně sil ho přemluvit, aby to nedělal. Velká voda je na psychiku lidí nápor. Strach máme pořád.

Nejen velká voda je problém vaší obce. Nehody na dopravní tepně mezi Ústím a Lovosicemi jsou často právě v Zálezlech. A dokud nebude dálnice D8 dostavěna, jen tak se to nezmění. Ředitelství silnic a dálnic nyní vyřklo ortel: Dálnice bude dokončena nejdříve v roce 2013. Co vy na to?
V roce 2007 na setkání starostů v Lovosicích nám bylo slíbeno, že dálnice bude dokončena 31. 12. 2010. Byl u toho i nynější senátor Alexander Vondra, špičky vedení z Ředitelství silnic a dálnic v čele s novým ředitelem. Zpráva, že se to nestihne, mě a ostatní starosty dotčených obcí určitě zaskočila.

Jaké problémy to v obci přináší?
Hlavně s dopravou, hluk nám ani nevadí. Je to neúnosná situace. Za mnou chodí lidé a říkají: Starosto, udělej něco, nebo zablokujeme silnici I/30 stejně, jako se na to připravuje sdružení obcí okolo Velemína. Podle mne to bude horší a horší.

Co na to těm občanům říkáte?
Není jednoduché jen tak zastavit provoz na takto frekventované silnici. Určitě by se tím porušil zákon o pozemních komunikacích. Ta silnice je opravdu vytížená. Napočítal jsem při jízdě z Ústí nad Labem do Dolních Zálezel 87 kamionů. A na výjezdu z obce do Ústí byla nejdelší moje čekací doba 7 minut, abych se mohl zařadit do projíždějící kolony vozidel. Také se silnice hodně ničí a už jsou na ní opět díry. Každý rok se musí silnice opravovat, a to stojí další peníze.

Pomáhá vám alespoň omezení rychlosti na 70 kilometrů v hodině?
To jsem si vymohl, ale chtělo by to, aby dopravní policie toto častěji kontrolovala. Nyní v těch místech kolem Labe vykáceli stromy. Když jsem se ptal proč, bylo mi řečeno, aby řidiči lépe viděli do zatáček. Takže nyní tam ještě můžou lépe předjíždět. To jsem nepochopil.
Jenže situace se nezlepší dříve než za 30 měsíců, což je prý doba potřebná na výstavbu nájezdu v Řehlovicích, na který není ani povolení.
Nechápu, proč to říkají až teď. Je to úplně nová informace, já všude občanům říkal: Nebojte se, do konce roku 2010 to bude hotovo, bylo nám to slíbeno! A nyní tohle.

Co vy konkrétně děláte pro rychlejší dostavbu dálnice?
Moc toho dělat nemohu. V červnu se chystá sezení starostů všech dotčených obcí ve Vchynicích. Tak snad tam přijdeme k nějakým závěrům.

Kdo podle vás může za průtahy kolem dostavby?
Já se přikláním k tomu, že největší problémy dělají Děti země a pan Patrik. Je s podivem, že čtyři lidé z Brna dokážou točit s osmi set tisíci obyvateli kraje. Divím se, že vláda pro to nic neudělá. Podle mě by mělo být státním zájmem, aby se dálnice dostavěla. Nevím, jak byl připraven projekt. Možná to nebylo zcela ideální. Jestli měl být tunel dlouhý kilometr, nebo tři, tak to netuším.

Kdy věříte vy, že bude dálnice dostavěná?
Já stále věřím, že ještě tento rok. Udělat necelé dva kilometry není snad takový problém. Ale co čtu v tisku a slyším v televizi, zřejmě je to opravdu nereálné.

Miroslav Suchý.

Začátkem května jste ve vaší obci otevřeli kotviště pro výletní lodě. Jak dlouho trvala stavba přístavu a jak ho využíváte?
Oslovili mě z Litoměřic, zda bych nešel do přístavu pro turistickou loď. Byl jsem pro. Ale betonový přístav by stál patnáct milionů korun a vláda seškrtala peníze. Proto z toho nebylo nic. Tak jsme se rozhodli pro mobilní molo za 350 tisíc, ale na to také nemáme peníze. Požádal jsem hejtmanku Ústeckého kraje o částku 280 tisíc z fondu hejtmanky, ale bohužel nám nebylo vyhověno. Přitom molo není jen pro naše občany, ale pro veřejnost z celého kraje. Nakonec jsem si molo za měsíční poplatek pronajal z Litoměřic, ale musím ho na konci října vrátit a nevím, jak to bude dál.

Váš sen je i udělat v Zálezlech přívoz přes Labe. Platí to?
Ano, ale zatím se to nedaří. Přívoz byl rozdělaný. Starosta Žáček ze Střekova, z druhé strany Labe, je také pro jeho výstavbu. Na kolena mě nakonec srazily nesmyslné požadavky svazu tělesně postižených, kteří si např. žádali jízdní řád v Brailově písmě. Tak jsem to odložil, snad se k tomu vrátíme. Chci to dokončit další volební období.

Co nejvíce nyní řešíte ve vaší obci?
Peníze. Potřebuji dodělat do voleb ještě pár akcí. Nyní se nám odvalují z břehů od místních komunikací kameny. Na tuto opravu jsme získali částečnou dotaci. Také jsme otevřeli nové dětské hřiště v ceně 250 tisíc korun. Práce je pořád hodně.

Miroslav Suchý.

Kolik si vydělá starosta v obci, která má 575 obyvatel?
To je dáno tabulkově, každý občan se může podívat do příslušného zákona a zjistit si, kolik to je.

Tabulka říká, že to je minimálně 25 tisíc hrubého. Co říkáte na případ Chlumce, který se dostal do obrovských dluhů?
Mrzí mě to, bývalého starostu Romana Hanusche jsem docela obdivoval, že tam vydržel tak dlouho a jak svou práci dělal. Když byly například v roce 2002 povodně, hodně nám pomohl. Měl jsem ho za dobrého člověka. Uvidíme, jak se to prošetří.

Co vaše obec a dluhy?
My nemáme žádné dluhy! Obec by se nikdy nezadlužila a nevzala by si ani úvěr od banky. Musíme si na vše našetřit, nebo to řešíme formou dotací a to se nám daří. Už jsme dosáhli na skoro patnáct milionů korun za celé mé volební období. Jsme v plusu.

Jak se žije lidem v Dolních Zálezlech?
Předpokládám, že dobře. Už tu starostuji dvanáct let a žádná konkrétní stížnost od občanů nepřišla.

Stěhují se k vám do obce lidé, nebo naopak odcházejí?
Stěhují se k nám! Když jsem nastoupil do funkce, měli jsme 460 obyvatel, nyní jich máme 575. Dali jsme pozemky na výstavbu rodinných domů, škoda, že už jsou všechny pryč. O sto obyvatel více je na rozpočtu znát. Je to plus, protože dostáváme asi 7 500 korun na obyvatele a jiné příjmy prakticky nemáme.

Je dost práce v Zálezlech?
Tady vás nikdo nezaměstná. Je to spíše rekreační oblast, Zálezlům se říká Sluneční lázně, a to díky dlouhému slunečnímu svitu. Bohužel tu máme jen jednu restauraci, dříve jich zde bylo třináct. Doufám, že se to brzy změní.

Proč vlastně nemáte v obci dobrovolné hasiče?
Zrušil je minulý starosta, což nám je líto. Dělali hodně věcí pro obec. Nahradili je pracovníci na veřejně prospěšné práce. Zkoušel jsem zaměstnat i vězně.

A šlo to?
Ne, je to velice nevýhodné pro obce. Je to drahé. Musíte jim zajistit stravu, autobus, nesmějí zmoknout atd.

Takže přemýšlíte o návratu dobrovolných hasičů?
To už nejde, vše je prodané. Bylo by to moc drahé.

Chcete ještě kandidovat na podzim?
Ano, ale už naposledy. Pak půjdu do důchodu.

Od vašich občanů jsem se doslechl, že jste postavili velice úzkou a předraženou cyklostezku do Dubic a Chvalova Je to pravda?
Není předražená. Byl na ni schválený projekt. Byla tam dotace od státu. A že je úzká? Je metr čtyřicet široká, což je přesně rozměr mezi koly osobních aut, aby tam právě ta auta po ní nemohla jezdit. Byl jsem i u výslechu na policii, že jsem údajně ty peníze zneužil. Ale není to pravda, ta stezka je užší schválně, aby tam nejezdila auta. To je přání chatařů a některých místních občanů, aby mohli pohodlněji zajíždět ke svým chatám a do lesa na dříví.
Nestačilo dát na její začátek a konec zátarasy? Pak by mohla být širší a pro cyklisty jedoucí vedle sebe pohodlnější.
Zátarasy tam byly a vždycky je lidé svými džípy zničili. Dali jsme tam i značky, ale během noci byly pryč. Proto tam jsou teď navaleny veliké kameny a je klid.

Suchý: Ukažte mi ty vaše otázky!
„Já vám na nic odpovídat dnes nebudu, pošlete mi nejdříve otázky.“ Těmito slovy mi vyrazil Miroslav Suchý dech. Starosta Dolních Zálezel je totiž pronesl ihned, když dorazil do redakce Deníku na domluvený rozhovor.
Nakonec mi z ruky vzal připravený papír s otázkami a začal si je nahlas číst a probírat. To se mi ještě nestalo. Nakonec jsem ho přesvědčil, abychom rozhovor udělali ihned, že bude mít následně možnost autorizace a doplnění. Ve čtvrtek oslavil šedesátiny a ještě tentýž den stihl náš rozhovor autorizovat.
Jak se vůbec Miroslav Suchý dostal do komunální politiky? „To ani nechtějte vědět. Nelíbila se mi práce minulého starosty. V roce 1998 jsem jako nezávislý kandidoval a s převahou vyhrál,“ vysvětloval a po celou dobu měl sklopené oči a hrál si s vizitkou.
Puvodně se Suchý vyučil automechanik, pak si dodělal na strojní průmyslovce maturitu. „Následně jsem pracoval jako vedoucí dopravy a vedoucí provozu v ústeckém domě techniky. Nakonec jsem šel do komunální politiky.“
Když se v roce 1998 stal starostou, tak první volební období nadále pracoval. Byl tzv. neuvolněným starostou.
„Ale to se nedalo stíhat. Odpoledne už nic nezařídíte. Paní starostka z Habrovan, která ještě dnes přitom pracuje, brečí, že nic neudělá. Jestli ta obec má k něčemu vypadat, tak ten starosta se tomu musí věnovat celý den.