Skokanem roku se stal Děčín, který se posunul v indexu bezpečnosti České pojišťovny o třicet míst vzhůru.

„Pokud se posuzuje jen jedno město, může statistiky ovlivnit i jedna nebo dvě nehody, při kterých zemře více lidí,“ říká dopravní expert BESIP Jan Pechout.

MÉNĚ MRTVÝCH

Na postupu Děčína v Indexu bezpečnosti za rok 2016 se tak pravděpodobně podepsal tragický závěr roku 2015, kdy během několika týdnů zemřeli přímo při nehodách dva lidé.

Stejný počet lidí zemřel při bouračkách také loni. Ale v celém okrese Děčín, nikoli pouze v samotném městě. Index bezpečnosti zachycuje právě území velkých měst. Kromě těch krajských je ve statistikách České pojišťovny dalších 59 okresních měst.

„Na silnicích našich krajských a okresních měst v roce 2016 zemřelo 80 lidí a 750 jich bylo těžce zraněno. V roce 2015 to bylo 82 usmrcených a 735 těžce zraněných osob,“ přibližuje celostátní statistiku mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Lépe si v porovnání s rokem 2015 loni vedly také Litoměřice a Teplice. Litoměřice se loni posunuly na 35. příčku, o rok dříve byly o sedm míst níže. Teplice pak loni skončily na 43. místě, v roce 2015 to bylo 55. místo.

Letecká záchranná služba DSA v akci.
Motorkář se těžce zranil, u nehody zasahoval vrtulník

Z krajských měst má nejhorší bilanci dlouhodobě Praha, kde na silnicích v minulém roce zahynulo 21 lidí, 194 jich bylo těžce zraněno. V počtu usmrcených Prahu následuje Ostrava a Brno.

V počtu těžkých zranění pak Prahu následuje Brno (112 těžkých zranění) a Plzeň (42 těžkých zranění). Z okresních měst nejhůře dopadlo Kladno, Karviná, Kolín, Trutnov a Havlíčkův Brod – každé z těchto měst ukončilo rok 2016 s bilancí dvou usmrcených lidí.

Vážných dopravních nehod, při které někdo zemře nebo se vážně zraní, v posledních letech ubývá. Odborníci těžko hledají jeden důvod, který za poklesem stojí.

MÍRNÁ ZIMA?

„Já si myslím, že je to soubor více faktorů. Lidé mají lepší a hlavně bezpečnější auta, jezdí zodpovědněji, jsou lepší silnice. Stačí také aby byla mírnější zima a na statistikách se to projeví,“ říká Jan Pechout s tím, že na statistikách těžce zraněných a usmrcených v Ústeckém kraji projeví také otevření posledního úseku dálnice D8 do Německa. Po té jezdí řidiči od závěru loňského roku.

Přestože počty mrtvých u bouraček klesají, stále je jedna z nejčastějších příčin příliš vysoká rychlost.

„V důsledku rychlé jízdy zemřelo loni na silnicích krajských a okresních měst pět lidí a 83 jich bylo těžce zraněno. I přes to, že již třetí rok dochází k postupnému snižování těchto čísel, jsou stále vysoká, a je proto nutné řidičům připomínat, aby se za volantem chovali podle předpisů,“ doplňuje Buriánková.

Ilustrační foto.
Patnáctiletá školačka z Varnsdorfu nepřišla do školy, pátrají po ní policisté