Oprava jediné celoročně sjízdné silnice do Dolního Žlebu začala letos v červnu a asi o tři týdny se protáhne. Může za to jiné podloží, než s jakým stavební projekt počítal.
„Při pokládce vodovodního potrubí jsme narazili na skálu. Její odbourávání nás poměrně dost zbrzdilo. Podle plánu jsme měli pokládat 36 až 40 metrů potrubí, to se ale povedlo jen několik dní," říká stavbyvedoucí Martin Chmelař.

Běžně by mohly stát dva stroje vedle sebe, kvůli úzké silnici to ale není možné. Nejprve tak musí k výkopu najet stroj s kladivem, rozbít skálu a následně i několik stovek metrů jet zpět. Teprve pak může na místo bagr.

Právě odbourávání skály v podloží tvoří největší část z víceprací, které město uznalo. Několik desítek tisíc pak město dá za palisády, se kterými původní projekt nepočítal. Dohromady vyjdou vícepráce na více než jeden milion korun, zároveň jsou ale započtené méněpráce za 400 tisíc. Celkem tak stavba vyjde o 649 tisíc korun bez daně dráž.

Kromě podloží brzdí stavebníky také cyklisté. Přestože je již několik kilometrů před stavbou upozornění na uzavřenou cyklostezku, řada z nich pokračuje dál ve směru na Německo. Po Děčíně je také vyznačená objízdná trasa pro cyklisty, kterých na Labskou cyklostezku během sezóny zamíří i několik tisíc denně.

„Kolikrát kvůli cyklistům musíme zastavit práce, což nás opět brzdí," dodává Chmelař.

Po dobu rekonstrukce silnice mohou lidé využívat bezplatně přívoz do Dolního Žlebu. Tomu ale na konci září měla skončit technická způsobilost.

„Podařilo se nám vyjednat prodloužení technické, takže po celou dobu stavby bude provoz přívozu zajištěn," ujišťuje mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá. Radnice také nechala upravit nájezdy na prám tak, aby je bylo možné využívat i při nízké hladině Labe.

Nový přívoz by pak měl dorazit do Dolního Žlebu na začátku listopadu.

Přesto by ale měla být stavba hotova nejpozději do konce listopadu. Město na opravu silnice čerpá dotaci, u které je jednou z podmínek právě termín dokončení. Kromě 14,5 milionu dotace přidaly další dva miliony korun vodárny.

Přestože došlo k poměrně velkému navýšení ceny, pro město je pořád výhodná.

„I po započtení víceprací je celková cena od současného dodavatele nižší, než jaká byla druhá nejnižší nabídka ve výběrovém řízení. Tedy bez víceprací," dodává Markéta Lakomá.