VYBERTE SI REGION

Rychlovlaky se Děčínu vyhnou

Děčín – Z Ústí nad Labem by měly moderní vlaky zamířit přes hory rovnou do Německa.

14.4.2013
SDÍLEJ:

Moderní vlaková souprava rakouských drah – RAILJET – na přerovském nádražíFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Již za necelých dvacet let by měla Českou republiku protnout vysokorychlostní železnice a spojit tak Berlín s Vídní. Přes Děčín ale nepovede.

Trať pro rychlovlaky

Dálnice D8 Prahu s Drážďanami ještě zcela nepropojila
a české ministerstvo dopravy již začalo plánovat zcela novou železniční rychlotrať. V budoucnu by se po ní proháněly rychlovlaky typu francouzského TGV či německého ICE. Typově stejná vozidla RailJet s rychlostí nad 160 km/h v současnosti pořizují třeba České dráhy.

„Vizuálně se jedná o běžnou dvoukolejnou trať, která bude pojížděna vysokorychlostními jednotkami. Trať bude vedena v nové stopě, často v souběhu s dálnicí D8, nebude tedy kopírovat stávající železniční koridor," říká Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.

Jenže Děčín má smůlu, klíčová železniční trať se mu vyhne. Po cestě z Prahy do Ústí nad Labem by totiž měly rychlovlaky zamířit přes Krušné hory nejkratší cestou do Drážďan a dále do Berlína. Trať údolím Labe přes Děčín je totiž v současné době již poměrně vytížená. Navíc by neumožnila naplno využít možností rychlovlaků.

Lidé by přitom nový koridor a průjezd vlaků přes Děčín uvítali.

„Nešlo by to již příští týden?" napsala na Facebook Děčínského deníku například Vendula Krédlová.

Co největší množství vlaků

Nová rychlotrať se bude lišit od klasické tím, že vyšší bezpečnost bude zajištěna zabezpečovacím zařízením a především výhradně mimoúrovňovým křížením se silnicemi.

„Smyslem je, aby tuto infrastrukturu mohlo využít co největší množství vlaků. A to nejen vlaků mezinárodních, ale také vlaků spojujících hlavní město s regionálními centry i jejich regiony," vysvětlila Volaříková.

Nová rychlotrať byla zařazena v systému core network TEN-T a do roku 2030 má být vybudována v úseku Praha Lovosice. Náklady na její stavbu mají činit minimálně 30 miliard korun a podle předpokladů ministerských úředníků bude na ni možné čerpat dotace z evropských fondů.

České ministerstvo dopravy se saským ministerstvem hospodářství v únoru oficiálně podepsalo žádost o studii 
a již ji podali Evropské komisi. Rychlotrať v délce zhruba 60 kilometrů v úseku Praha Lovosice je zatím jediná, která by byla do roku 2030 na území Česka postavena.

Některým poslancům se to ale nelíbí. Chtěli by, aby v systému core byla i trať z Prahy do Brna. Podle náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla to ale není možné.

Autor: Radek Pešout Ing., Alexandr Vanžura

14.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Rozhovor: Jsem tu, abych hrál o medaile, říká nová posila Válečníků Palyza

Děčín – Velká ryba uvízla v lovecké síti BK Armex Děčín. Na sever přišla posila s puncem reprezentace Lukáš Palyza.

EET má za sebou ostrý start. Hospody jej zatím zvládají

Děčín – První den ostrého provozu má za sebou elektronická evidence tržeb. Stejně jako jinde v republice, tak ani na Děčínsku ostrý start žádné větší problémy neprovázely.

Rozhovor: Pás je jen třešnička, ví královna Lucie

Ústí n. L. – Před necelými dvěma týdny se jí splnil životní sen. Profesionální boxerka Lucie Sedláčková se stala juniorskou mistryní světa prestižní federace WBC a ke svému růžovému pásu mistryně Evropy WBO v pérové váze přidala i ten zelený.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies