Již za necelých dvacet let by měla Českou republiku protnout vysokorychlostní železnice a spojit tak Berlín s Vídní. Přes Děčín ale nepovede.

Trať pro rychlovlaky

Dálnice D8 Prahu s Drážďanami ještě zcela nepropojila
a české ministerstvo dopravy již začalo plánovat zcela novou železniční rychlotrať. V budoucnu by se po ní proháněly rychlovlaky typu francouzského TGV či německého ICE. Typově stejná vozidla RailJet s rychlostí nad 160 km/h v současnosti pořizují třeba České dráhy.

„Vizuálně se jedná o běžnou dvoukolejnou trať, která bude pojížděna vysokorychlostními jednotkami. Trať bude vedena v nové stopě, často v souběhu s dálnicí D8, nebude tedy kopírovat stávající železniční koridor," říká Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.

Jenže Děčín má smůlu, klíčová železniční trať se mu vyhne. Po cestě z Prahy do Ústí nad Labem by totiž měly rychlovlaky zamířit přes Krušné hory nejkratší cestou do Drážďan a dále do Berlína. Trať údolím Labe přes Děčín je totiž v současné době již poměrně vytížená. Navíc by neumožnila naplno využít možností rychlovlaků.

Lidé by přitom nový koridor a průjezd vlaků přes Děčín uvítali.

„Nešlo by to již příští týden?" napsala na Facebook Děčínského deníku například Vendula Krédlová.

Co největší množství vlaků

Nová rychlotrať se bude lišit od klasické tím, že vyšší bezpečnost bude zajištěna zabezpečovacím zařízením a především výhradně mimoúrovňovým křížením se silnicemi.

„Smyslem je, aby tuto infrastrukturu mohlo využít co největší množství vlaků. A to nejen vlaků mezinárodních, ale také vlaků spojujících hlavní město s regionálními centry i jejich regiony," vysvětlila Volaříková.

Nová rychlotrať byla zařazena v systému core network TEN-T a do roku 2030 má být vybudována v úseku Praha Lovosice. Náklady na její stavbu mají činit minimálně 30 miliard korun a podle předpokladů ministerských úředníků bude na ni možné čerpat dotace z evropských fondů.

České ministerstvo dopravy se saským ministerstvem hospodářství v únoru oficiálně podepsalo žádost o studii 
a již ji podali Evropské komisi. Rychlotrať v délce zhruba 60 kilometrů v úseku Praha Lovosice je zatím jediná, která by byla do roku 2030 na území Česka postavena.

Některým poslancům se to ale nelíbí. Chtěli by, aby v systému core byla i trať z Prahy do Brna. Podle náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla to ale není možné.