ŘIDIČI V DĚČÍNĚ SI POLEPŠÍ O PĚT PROCENT

O platech pro tento rok vyjednávali odboráři s vedením děčínského dopravního podniku. A podařilo se jim vyjednat poměrně výrazný růst, i když o poznání nižší, než budou mít jejich kolegové na linkových autobusech. Nařízení vlády, které zvyšuje platy řidičů autobusů, se totiž netýká dopravního podniku. Ten patří městu.

„Dohoda již jen čeká na schválení v představenstvu. Pokud bude schválena, řidičům stoupne průměrný příjem o pět procent," řekl Děčínskému deníku ředitel děčínského dopravního podniku Bohumil Bárta.

V případě dopravního podniku se nejedná o malé peníze. Podle výroční zprávy za rok 2015 dosáhly osobní náklady na zaměstnance včetně vedení firmy více než 65 milionů korun, samotné mzdové náklady pak více než 46 milionů. Dohromady měl dopravní podnik 154 zaměstnanců, z toho 93 bylo řidičů. Jejich průměrná mzda byla v roce 2015 podle výroční zprávy 24 447. Polepšit by si tedy měli o přibližně 1 300 korun měsíčně.

RADNICE DOPRAVNÍMU PODNIKU PŘIDÁ

I kvůli zvyšování platů pošle Děčín do svého dopravního podniku výrazně více peněz než v minulých letech. Zatímco loni poslal na úhradu 47,5 milionu, letos je to o téměř osm milionů korun více.

„Pokud budeme chtít se ctí obstát i před našimi zaměstnanci, nezbývá nám, než platy také zvýšit. Jinak nám odejdou k jinému veřejnému dopravci nebo bude sociální neklid v našem podniku," říká náměstek děčínské primátorky Jiří Anděl s tím, že jízdné v děčínské MHD se ale zvyšovat nebude.

LINKOVÉ AUTOBUSY: VYŠŠÍ MZDY

Výrazně více peněz by na svých výplatních páskách měli nalézt řidiči linkové dopravy.

Vláda se totiž dohodla s odbory na zvýšení mezd řidičů autobusů v říjnu těsně před krajskými volbami. Mzdy by se měly zvýšit o třetinu z nynějších 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun. Stoupne i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí.

Ústecký kraj se kvůli zvýšení platu řidičů autobusů obrátil i na českou vládu. Ta podle ústeckého náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka nesdělila, kdo konkrétně zvýšení mezd zaplatí tak, aby například nebyly porušeny již uzavřené smlouvy, a navíc to oproti dalším zaměstnancům nebylo diskriminační.

„Souhlasíme s tím, aby dostali řidiči přidáno. Jde ale o dohodu mezi dopravci, odbory a vládou. Vláda tedy rozhodla o krajích, ale bez nás. Ústecký kraj má navíc každoroční navýšení mezd pro řidiče již ve smlouvách s dopravci," uvedl Komínek.

Ústecký kraj podepsal s dopravci v roce 2015 smlouvy na dalších deset let. Kraj i zástupci měst chtějí podle Komínka řešit zvyšování mezd také u řidičů autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy, aby navýšení pouze jedné části této profese nebylo diskriminační.

„Jsem rád, že jsme se zcela shodli na dalších krocích. Chceme dojít hlavně k rozumnému řešení tak, aby nebyla ohrožena služba pro občany v našem kraji," řekl Komínek.

Se žádostí o pomoc kvůli zvyšování platů řidičům autobusů se už na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) na konci listopadu obrátil liberecký hejtman Martin Půta (STAN).

ŘIDIČI HROZILI KVŮLI PLATŮM STÁVKOU

Kvůli nízkým platům řidiči i na Děčínsku již před více než rokem protestovali, i tehdy se mluvilo o stávce. V jeden den v říjnu měli řidiči vyjet na své linky ve výstražných vestách, aby na problémy s nízkými platy upozornili.

Jenže ani do této symbolické protestní akce se nezapojili ani zdaleka všichni řidiči. Někteří měli vestu kvůli strachu o místo například přehozenou jen přes opěrku sedačky. Od té doby zatím žádný protest proti nízkým mzdám neproběhl. Řidiči si na ně ale dál stěžují.