VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rejdaři chtějí nahradit škody

Děčín - Stát nedokáže zajistit splavnost Labe a měl by proto provozovatelům vodní dopravy zaplatit odškodnění. Nejvíce peněz chce Československá plavba labská Děčín, která se dožaduje náhrady ve výši jedné miliardy a skoro osmi set milionů korun

23.6.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Pech

Českým rejdařům zase komplikuje život úbytek vody v Labi. Ještě v několika předchozích dnech se hladina řeky pohybovala okolo dvou metrů, teď se začala na ústeckém vodočtu blížit ke stosedmdesáticentimetrové hranici. Provozovatelé vodní dopravy tak s obavami očekávají další nepříznivý vývoj plavebních podmínek.

„Nejkritičtější bývá situace právě na Dolním Labi, kde naše lodě v prvních měsících letošního roku přepravovaly hlavně technologické celky a ferromateriály. V exportních relacích to také byly přepravy chemických produktů z lovosické Lovochemie a v případě dovozů zejména apatity pro tuto chemičku a dále kazivce pro sklářský průmysl. Samozřejmě, že při nižších vodních stavech s neúplným vytížením nákladních kapacit jde o přepravy ztrátové,“ rekapituloval generální ředitel Československé plavby labské Milan Raba.

Nepříznivá ekonomická situace českých rejdařů se bude výraznou měrou prolínat i dnešní pondělní valnou hromadou sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a obchodu. Ta se uskuteční na motorové lodi Šumava kotvící v Praze na pravém břehu Vltavy pod Čechovým mostem.

„Budeme se zabývat aktuální situací na vodních cestách České republiky a s ještě větší razancí chceme po ministerstvu dopravy vyžadovat náhrady škod způsobených nesplavností Labe,“ připomněl hlavní důvody veřejné valné hromady šéf sekce vodní dopravy Jiří Aster.

Pět českých rejdařských firem letos v lednu vyčíslilo své škody kvůli nesplavněnému Labi ve výši skoro dvě miliardy a šest set milionů korun. V prosinci loňského to byla vykazovaná částka okolo půldruhé miliardy. Jde o ztráty za období let 2004 až 2006. Ty se ještě zvýšily v průběhu loňského a letošního roku.

Největší škody uplatňovala právě Československá plavba labská, která se svojí flotilou okolo stovky lodí si stále drží post tuzemské rejdařské jedničky. V lednu požadovala náhradu škod ve výši jedné miliardy a skoro osmi set milionů korun.

„Jenže do současné doby se ten škodní účet naší firmy výrazně zvýšil,“ dodal šéf děčínské plavby. Výši ztrát blíže specifikovat nechtěl s odkazem, že řádově jde o další stamiliony a přesný údaj zazní na pražské valné hromadě sekce vodní dopravy právě dneska.

Škody ve výši skoro šest set milionů chtěla už letos v lednu po ministerstvu dopravy uhradit Evropská vodní doprava-Sped a o odškodnění se hlásí i další firmy.

Už po oznámení škod letos v lednu ministerstvo dopravy rejdařům vzkázalo, že jejich požadavky považuje za přehnané. „Záleží nám na rozvoji vodní dopravy , ale jsme limitováni rozpočtovými prostředky. Jsme ochotni hovořit o odškodnění ve výši sto padesáti až sto šedesáti milionů korun,“ tvrdil tehdy mluvčí rezortu Karel Hanzelka.

Provozovatelé vodní dopravy ale i nadále tvrdí , že vinu na tom, že Labe není splavné, nese stát. Nečinná je vláda i ministerstvo dopravy.

„Neustále slibují zlepšení plavebních podmínek, mají to i v koaliční smlouvě a v přijatých usneseních. Ale za deset let se nic nestalo,“ poznamenal šéf sekce vodní dopravy Jiří Aster.

Provozovatelé vodní dopravy poukazují zejména na to, že problémem je postavení jezu u Děčína. Jeho výstavbu léta blokují ekologové a žádná vláda s tím nic neudělala.

„Nám nesejde na tom, jakou stavbou nebo prohrábkami či jinými technickými opatřeními dojde ke zlepšení plavebních podmínek na Labi a zajištění jeho splavnosti prakticky po celý rok. Loni to bylo například jen 182 dnů,“ připomněl ředitel ČSPL Děčín Milan Raba.

V síti mezinárodních vodních cest je Labe zařazena v kategorii, kterou ale svými nabízenými plavebními podmínkami nesplňuje.

„Nestačím se divit, jak čeští aktivisté i pseudoekologové z nejrůznějších sdružení ječí, že by stavba jezu byla nevratnými zásahem do řeky. Měli by místo hysterie poznat systém západoevropských vodních cest. Tam jsou docela jiné podmínky pro vodní dopravu, než tady. Přesvědčují se o tom stovky našich šífáků ve službách zahraničních rejdařů. Na českém úseku Labe ale vodní dopravě začíná zvonit umíráček. A to mi je hodně líto,“tvrdil dlouholetý zaměstnanec děčínské plavby Ivan Kohák, který je od letošního ledna v důchodu.

Autor: Josef Suk

23.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Požár automobilu a přístavku u garáže ve Vlčí Hoře.
7

FOTO: Ve Vlčí Hoře v noci hořel automobil

CO VYMYSLÍ? Vlevo trenér Zdenko Frťala, vpravo asistent Libor Macháček.

Varnsdorf míří do Vlašimi. I s Davidem Bredou

Dopad povodní nebyl dříve tak velký. Lidé u řeky bydleli v patře

Ústecký kraj – Velká voda v roce 2002 zdevastovala na 79 obcí a měst v Ústeckém kraji. Některé zůstaly odříznuté od světa. Voda poničila silnice i domy, z nichž se některé musely zbourat.

Florbalisté věří v halu. Lano se ale může utrhnout, přiznal Štěpánek

Děčín - „Hala? Přál bych si halu do tří let. Reálně si ale myslím, že to bude do pěti,“ říká vedoucí děčínského florbalu.

V národním parku se narodil rekordní počet silně ohrožených čápů černých

České Švýcarsko – Letošní rok byl pro silně ohrožené čápy černé v národním parku České Švýcarsko rekordním. Narodilo se tu totiž nejméně 18 jejich mláďat, z nichž 16 se podařilo okroužkovat.

FOTO: Mrtvý potok. V Jílovském potoce v Děčíně uhynuly stovky ryb

Děčín – Téměř o všechny ryby přišel Jílovský potok na svém dolním toku. Rybáři během středeční večera a čtvrtečního rána sesbírali v potoce stovky ryb. Mezi nimi i mnoho dospělých pstruhů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení