VYBERTE SI REGION

Přívoz bude v létě, stávajícímu končí technická již v březnu

Děčín – Zcela nový přívoz nasadí Děčín v létě v Dolním Žlebu. Tomu stávajícímu převážejícímu především turisty končí povolení k provozu již na konci března. Město proto nyní řeší, jak několik těchto měsíců překlenout.

4.3.2016
SDÍLEJ:

Přívoz v Dolním Žlebu.Autor: Deník/ Alexandr Vanžura

„Původní převozní prám již dosluhuje, proto město nechalo prám vyrobit. Ten by měl dopravu zajišťovat již letos v červenci," říká mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Dolnožlebským tak reálně hrozí, že na několik měsíců přijdou o jednu ze spojnic s Děčínem. Pokud voda zaplaví silnici, tak dokonce jedinou sjízdnou spojnici.

Ten stávající, několik desítek let starý přívoz může podle současného povolení jezdit po Labi pouze do konce března. Podle Lakomé se magistrát snaží vyřešit provoz přívozu do doby dodání nového prámu. Není jasné, zda se podaří obdobu technické kontroly pro prám prodloužit.

Zakázku na výrobu nového prámu provázely problémy, magistrát vyhlásil dohromady tři výběrová řízení. Do prvního se nikdo nepřihlásil, podruhé vítěz nepodepsal smlouvu.

Na začátku listopadu tak magistrát vypsal třetí výběrové řízení, jehož vítěz nyní prám vyrábí.

Přívoz bude technicky řešen obdobně jako stávající. Jedná se o plavidla s dolním vodičem, které u nás patří mezi unikáty. Ocelové lano je ukotveno u levého břehu a je nadlehčováno plováky.

Pro samotnou plavbu mezi oběma břehy je využíváno proudu řeky, a to postupným natáčením prámu proti proudu pomocnými lanky. Zkušení převozníci tak musí reagovat na aktuální vodní stav, povětrnostní podmínky a v neposlední řadě na přepravovanou tonáž.

„Nové plavidlo přijde město na 2 388 821 korun. Součástí zakázky je i dodání a výměna hlavního lana, repase řídícího navijáku, vypracování výrobní dokumentace, provozního řádu a zaškolení obsluhy," vysvětluje Markéta Lakomá.

Převoz v Dolním Žlebu převáží celoročně pěší turisty, cyklisty, motocyklisty a automobily do dvanácti tun. Přes Labe tak mohou přejet přívozem například i malá nákladní auta. Cestující se během přepravy řídí pokyny převozníka, a to hlavně při nájezdu a výjezdu na plavidlo.

Přívoz je provozován na neregulovaném úseku řeky Labe, kde hladina v závislosti na hydrologických podmínkách průběžné kolísá. Obecně tedy platí, že přívoz je schopný provozu, pokud je hodnota stavu vody na vodočtu v Ústí nad Labem v rozmezí od 160 do 300 cm. V opačném případě je přívoz mimo provoz.

Přívoz Dolní Žleb na Labi je nejseverněji a nejníže položeným přívozem v Česku. Západní přístaviště má nedaleko železniční zastávky Dolní Žleb, východní přístaviště u silnice mezi Hřenskem a Děčínem.

Velké problémy provázely přívoz především před třemi lety. Nejprve na začátku roku přeťala projíždějící nizozemská loď vodicí lano přívozu. Další problémy přišly v červenci 2013, kdy se kvůli zkorodovaným nosným prvkům propadla paluba kormidelny. Navíc se protrhl i bok prámu,
a začalo tak do něj zatékat. Město tehdy nechalo udělat generální opravu, která vyšla na 200 tisíc korun.

Autor: Alexandr Vanžura

4.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vandrování pomocí mobilní aplikace? Tolštejnské panství láká mladé do přírody

Tolštejnské panství – Jak dostat mladé lidi do přírody? O to se má pokusit nový projekt s názvem „Za tajemstvím čtyř živlů Tolštejnského panství", na nějž se podařilo získat dotaci 12 630 eur.

Volby: Na kraj míří také lidé z Děčínska. Jakou mají šanci?

Děčínsko/Ústecký kraj – Necelých sedm týdnů zbývá do krajských voleb. Ústecký Krajský úřad v úterý zveřejnil kompletní kandidátní listiny jednotlivých stran a hnutí, která mají zájem do zastupitelstva proniknout.

Internet i elektrické zásuvky: Nové vozy Českých drah pojedou přes Děčín

Děčín – České dráhy postupně uvádějí do mezinárodního provozu dva nové typy komfortních velkoprostorových vozů, které vznikly přestavbou oddílových vozů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies