„Na letošní zimu máme připraveno tisíc tun soli. 
K tomu máme ve skladech 
i inertní posypový materiál," říká hlavní dispečer zimní údržby Maria Pedersena v Děčíně Petr Prejza. Tato firma zajišťuje na základě výběrového řízení zimní údržbu pro Děčín. Ten zaplatí za zimní údržbu ročně okolo deseti milionů korun.

Běžně ale technické služby spotřebují výrazně méně soli. Při normálním průběhu zimy je to kolem 650 tun technické soli, v děčínských halách je tak dostatečná rezerva pro případné kalamity nebo zimu na srážky výrazně bohatší, než tomu bylo 
v minulých letech.

Přestože v Děčíně ještě sníh letos nenapadl, mají za sebou silničáři již první výjezdy této zimy.

„Museli jsme poprvé vyjet před několika dny, když byly mrazy a reálně hrozila tvorba ledovky," vysvětluje Prejza. Někdy silničáři solí i preventivně, aby zabránili vzniku náledí.

Do akce byly připraveny, stejně jako celou zimu, čtyři velké sypače, dvě multikáry na údržbu chodníků, jeden traktor a dva holdery.

Pro jejich řidiče je zima jedním z nejméně příjemných období. Marius Pedersen, stejně jako ostatní správci silnic, totiž sleduje zpravodajství Českého hydrometeorologického ústavu. A pokud hrozí výrazné sněžení, případně tvorba ledovky či námrazy, musí být řidiči k dispozici 24 hodin denně přímo v garážích firmy. Pokud by totiž drželi pohotovost doma, nemuseli by se také ke svým sypačům v areálu technických služeb včas dostat.

A právě čas silničáře mnohdy tlačí. Lidé si každoročně stěžují na neprotažené nebo pozdě protažené silnice. Kdy a jak mají být které ulice, případně chodníky, protaženy a prosoleny nebo posypány inertním posypem, přesně určuje plán zimní údržby.

Ten rozděluje komunikace do třech kategorií podle důležitosti, dohromady jde 
o více než 160 kilometrů silnic. Dalších více než šedesát kilometrů je buď zařazeno mimo pořadí, nebo nejsou v zimě udržovány schůdné. Kromě toho je potřeba se postarat také o údržbu přibližně sedmi desítek kilometrů chodníků.

O tom, kdy bude která silnice protažena, rozhoduje její význam. Nejprve musí přijít na řadu frekventované ulice, případně ty, které využívají autobusy městské hromadné dopravy. Na silnice prvního pořadí musí vyrazit první sypač do půl hodiny od zhoršení sjízdnosti a sjízdné musí být nejpozději do čtyř hodin od zhoršení sjízdnosti.

O krajské silnice se pak stará krajská správa a údržba silnic. Ta má na Děčínsku a Šluknovsku k dispozici patnáct velkých sypačů, po pěti na každém středisku. Kromě toho má k dispozici
i sněžné frézy.