Dolní Poustevnu a sousední saské městečko Sebnici (Sebnitz) zase spojí železnice. Přes tamní hranici vlaky nejely už desítky let. Koleje zarůstaly trávou a v některých místech je dokonce vytrhali zloději. Teď se na nevyužívanou trať nastěhovali stavbaři.

„České dráhy už předaly staveniště vybrané firmě. Její pracovníci se zatím postarají o vykácení dřevin v prostoru železničního přejezdu. Pak se pustí do položení kolejí a vybudování nového nástupiště,“ informoval starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Veškeré práce by měli stavbaři zvládnout do konce letošního října. Německá strana se do potřebných úprav železnice pustí zřejmě také ještě letos. S dokončením prací se tam počítá v roce příštím. Proměny v oblasti Dolní Poustevny si vyžádají okolo dvaceti milionů korun a peníze by měl poskytnout především Státní fond dopravní infrastruktury. Němci musí vynaložit zhruba tři miliony eur a potřebné finanční prostředky na plánované investice chtějí získat z evropských dotačních fondů.

„Studii všech nezbytných úprav kolejí a doprovodné vybavenosti už před třemi roky zpracoval pověřený tým odborníků z Technické univerzity v německých Drážďanech. Dokument vymezuje posloupnost prací a navazuje na dřívější mezivládní úmluvu z roku 2004, kdy se česká a německá strany dohodly na zprovoznění železničního hraničního přechodu,“ připomněl Vladimír Špinar, tajemník Hospodářské a sociální rady Děčínska. Ta se v poslední době problematikou regionální železniční dopravy pravidelně zabývá.

Podle stávajícího projektu se první fáze obnovení železničního provozu na obou stranách hranice bude týkat dopravy právě z Dolní Poustevny do Sebnice. Úvahy směřují až k deseti vlakovým spojům denně. Pak by měla následovat spojení na dalších železničních úsecích, například do Rumburku a zpět. Na úhradě provozu by se měl podílet také Ústecký kraj. Předchozí krajští zastupitelé byli takové finanční podpoře nakloněni. Teď bude záležet na tom, jestli se projekt po změně zastupitelstva setká se stejnou vstřícností i u nového vedení Ústeckého kraje.

Zprovoznění přeshraniční železnice v Dolní Poustevně s vyhlídkou rozšíření dalšího vlakového spojení přes německém území nebude záležet jen na vytvoření vhodných technických podmínek. Důležitým hlediskem budou i tarify jízdného.

„Pro cestující musí být ty cenové relace přijatelné. Na tom se musí domluvit územní samosprávy na obou stranách hranice. Jestliže by třeba v budoucnu měli pasažéři za jízdenka z Dolní Poustevny do Děčína zaplatit za jízdu po německé železnici třeba tři stovky, zřejmě by vlaky zůstaly prázdné. A to i přes to, že by šlo místo dvouhodinového trmácení s několika přestupy o přímé spojení s Děčínem trvajícím necelou hodinu, “ připomněl nutnost dotování provozu na nově vytvořeném železničním okruhu Vladimír Špinar. Věří, že k potřebné dohodě dojde.

Cestování po jakési okružní páteřní trati ze Šluknovska přes německé území do Děčína a následně zpět do severní části Děčínska po stávající regionální železnici dlouhodobě podporuje Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko.

„K tomu záměru jsme se připojili, protože v podobném druhu dopravního spojení vidíme možnost, jak společně s provozem ekologických autobusů a třeba i osobní lodní dopravou po Labi do určité míry zjednodušit přístupnost přírodních krás národního parku i dalších atraktivit regionu. Například ve vytipovaných železničních stanicích bychom rádi vytvořili informační stánky s nabídkou propagačních materiálů a případně dalších služeb,“ připomněl ředitel OPS České Švýcarsko Marek Mráz.

Zatím nejasný zůstává osud nádražní budovy v Dolní Poustevně. České dráhy rozsáhlý objekt k zajištění samotného vlakového provozu nepotřebují. Padají i úvahy o možném srovnání se zemí.

„Myslím, že tahle budova přece jen zůstává nedílnou součástí historie města a bylo by škoda jí zbourat. Hovoří se i o možném převedení tohoto majetku na město. Pak by se záleželo na rozhodnutí zastupitelů, jestli s tím budou souhlasit.Obnova objektu s následným využitím pro jakékoli účely totiž bude dost drahá,“ poznamenal starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.