VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poustevna už nebude konečnou stanicí

Dolní Poustevna - Začaly práce na propojení železnice do Německa, cesta vlakem ze Šluknovska do Děčína by se tak v budoucnu mohla zkrátit na jednu hodinu

23.3.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

Dolní Poustevnu a sousední saské městečko Sebnici (Sebnitz) zase spojí železnice. Přes tamní hranici vlaky nejely už desítky let. Koleje zarůstaly trávou a v některých místech je dokonce vytrhali zloději. Teď se na nevyužívanou trať nastěhovali stavbaři.

„České dráhy už předaly staveniště vybrané firmě. Její pracovníci se zatím postarají o vykácení dřevin v prostoru železničního přejezdu. Pak se pustí do položení kolejí a vybudování nového nástupiště,“ informoval starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Veškeré práce by měli stavbaři zvládnout do konce letošního října. Německá strana se do potřebných úprav železnice pustí zřejmě také ještě letos. S dokončením prací se tam počítá v roce příštím. Proměny v oblasti Dolní Poustevny si vyžádají okolo dvaceti milionů korun a peníze by měl poskytnout především Státní fond dopravní infrastruktury. Němci musí vynaložit zhruba tři miliony eur a potřebné finanční prostředky na plánované investice chtějí získat z evropských dotačních fondů.

„Studii všech nezbytných úprav kolejí a doprovodné vybavenosti už před třemi roky zpracoval pověřený tým odborníků z Technické univerzity v německých Drážďanech. Dokument vymezuje posloupnost prací a navazuje na dřívější mezivládní úmluvu z roku 2004, kdy se česká a německá strany dohodly na zprovoznění železničního hraničního přechodu,“ připomněl Vladimír Špinar, tajemník Hospodářské a sociální rady Děčínska. Ta se v poslední době problematikou regionální železniční dopravy pravidelně zabývá.

Podle stávajícího projektu se první fáze obnovení železničního provozu na obou stranách hranice bude týkat dopravy právě z Dolní Poustevny do Sebnice. Úvahy směřují až k deseti vlakovým spojům denně. Pak by měla následovat spojení na dalších železničních úsecích, například do Rumburku a zpět. Na úhradě provozu by se měl podílet také Ústecký kraj. Předchozí krajští zastupitelé byli takové finanční podpoře nakloněni. Teď bude záležet na tom, jestli se projekt po změně zastupitelstva setká se stejnou vstřícností i u nového vedení Ústeckého kraje.

Zprovoznění přeshraniční železnice v Dolní Poustevně s vyhlídkou rozšíření dalšího vlakového spojení přes německém území nebude záležet jen na vytvoření vhodných technických podmínek. Důležitým hlediskem budou i tarify jízdného.

„Pro cestující musí být ty cenové relace přijatelné. Na tom se musí domluvit územní samosprávy na obou stranách hranice. Jestliže by třeba v budoucnu měli pasažéři za jízdenka z Dolní Poustevny do Děčína zaplatit za jízdu po německé železnici třeba tři stovky, zřejmě by vlaky zůstaly prázdné. A to i přes to, že by šlo místo dvouhodinového trmácení s několika přestupy o přímé spojení s Děčínem trvajícím necelou hodinu, “ připomněl nutnost dotování provozu na nově vytvořeném železničním okruhu Vladimír Špinar. Věří, že k potřebné dohodě dojde.

Cestování po jakési okružní páteřní trati ze Šluknovska přes německé území do Děčína a následně zpět do severní části Děčínska po stávající regionální železnici dlouhodobě podporuje Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko.

„K tomu záměru jsme se připojili, protože v podobném druhu dopravního spojení vidíme možnost, jak společně s provozem ekologických autobusů a třeba i osobní lodní dopravou po Labi do určité míry zjednodušit přístupnost přírodních krás národního parku i dalších atraktivit regionu. Například ve vytipovaných železničních stanicích bychom rádi vytvořili informační stánky s nabídkou propagačních materiálů a případně dalších služeb,“ připomněl ředitel OPS České Švýcarsko Marek Mráz.

Zatím nejasný zůstává osud nádražní budovy v Dolní Poustevně. České dráhy rozsáhlý objekt k zajištění samotného vlakového provozu nepotřebují. Padají i úvahy o možném srovnání se zemí.

„Myslím, že tahle budova přece jen zůstává nedílnou součástí historie města a bylo by škoda jí zbourat. Hovoří se i o možném převedení tohoto majetku na město. Pak by se záleželo na rozhodnutí zastupitelů, jestli s tím budou souhlasit.Obnova objektu s následným využitím pro jakékoli účely totiž bude dost drahá,“ poznamenal starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Autor: Josef Suk

23.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

JAROMÍR CARVAN - trenér HC Děčín.

Carvan: Soupeř je pro nás vlastně neznámou

Následky řádění vichru v Krásné Lípě.
AKTUALIZOVÁNO
7

FOTO, VIDEO: Silný vítr dal lidem zabrat

Letecká záchranka: Smlouva v Ústeckém kraji zatím není

Ústecký kraj – Do konce stávající smlouvy na leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji zbývají již čtyři dny. Kdo bude létat od 1. března není jasné. Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček se kvůli obavám o zdraví obyvatel kraje obrátil i na premiéra Bohuslava Sobotku.

Tipy: Kam vyrazit na Děčínsku za masopustem?

Děčínsko - Děčínský deník pro vás připravil sumář masopustů, které se budou o víkendu konat v regionu. Určitě si mezi nimi najdete vhodný tip na výlet.

Zabijačkové hody proběhnou na Masarykově náměstí v Děčíně

Děčín - Už tuto sobotu 25. 2. na Masarykově náměstí, proběhne jedna z nejoblíbenějších doprovodných akcí Severočeských farmářských trhů – zabijačkovými hody. Začínáme v devět hodin a vše vyvrcholí kolem páté příchodem masopustního průvodu který vyráží ze ZOO.

AKTUALIZOVÁNO

Stávka! 8. března autobusy nevyjedou

Ústecký kraj /ANKETA/ – Lidé, kteří při cestování využívají linkové autobusy, musí ve středu 8. března počítat s tím, že budou muset zvolit jiný způsob dopravy. V Ústeckém kraji se totiž bude konat stávka řidičů autobusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies