Na pohodlnější cestu do práce, školy nebo do města se lidé v Ústeckém kraji mohou těšit už od ledna. Na regionální linky vyjedou moderní nízkopodlažní autobusy v zelené barvě, které přinesou řadu novinek. Silnice po celém kraji jich bude brázdit 241, včetně těch, které už vozí cestující na Lounsku.

Všechny autobusy budou mít elektronický odbavovací systém, polstrované sedačky 
s vysokým opěradlem a vnější elektronické tabule s číslem linky a cílovou stanicí. Nebude chybět ani vnitřní displej ukazující další zastávky. Nevidomým je bude předříkávat zvukové hlášení. Nejvíce ale cestující zřejmě ocení klimatizaci, kterou musí mít nově všechny vozy.

„To mě moc těší. V létě totiž bývá v autobusech strašné vedro a nepomůže ani otevřené okénko. V zimě zase člověk kolikrát mrzne," postěžovala si Anna Čápková.

I pro vozíčkáře

Díky nízkopodlažnímu provedení do autobusů bez problémů nastoupí i lidé na vozíčku. „Naklápěcí karosérie 
a najížděcí plošina umožní snadnější nástup méně mobilním či invalidním cestujícím nebo lidem s kočárky," popsal vedoucí oddělení dopravní obslužnosti krajského úřadu Jakub Jeřábek.

Autobusy pro linkovou dopravu jsou téměř hotové.Na nejmenší autobusy 
s pouhými 25 místy k sezení by se měli připravit lidé v oblasti Mostecké pánve. Povedou tudy linky do Mostu, Loun i Žatce. Dvanáct menších vozů s kapacitou okolo 30 míst zajistí dopravu na Litoměřicku, Lovosicku a Lounsku.

„Naopak největší kapacitu 55 míst k sezení nabídnou vozy v okolí velkých měst, kde jsou linky nejvytíženější. Budou jezdit v okolí Děčína, Ústí nad Labem a Teplic," uvedla krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

Stejně velké autobusy budou jezdit celý den. Ani v době mezi ranní a odpolední špičkou nebo večer, kdy lze očekávat menší počet cestujících, dopravci nenasadí menší vozy. „Pokud by měli mít v záloze další malý vůz, bylo by to ve výsledku dražší než využití většího vozu, který třeba není plně obsazen," upozornila Hanáčková.

Bez reklamy?

Zelené autobusy se teprve vyrábí. Dodají je čtyři různé firmy. Kromě české společnosti SOR Libchavy a polského Solarisu na nich pracuje 
i IVECO Vysoké Mýto a Mercedes. Na výrobu dohlíží i zástupci Ústeckého kraje.

„U výrobců ověřujeme splnění zadávacích podmínek 
a ujišťujeme se, že vozidla budou včas připravena k nasazení do provozu," řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Všechny vozy musí mít podle požadavku Ústeckého kraje jednotný design. Ten má krajské autobusy viditelně odlišit od těch městských. „Přispěje ke zvýšení komfortu a kvality nabízených služeb. Jasně specifikovanými požadavky jsme také chtěli zabránit umisťování reklamy do oken, která se cestujícím nelíbí," vysvětlila krajská mluvčí.
Zcela bez reklamy ale autobusy nebudou. Mohou na nich být nápisy propagující Ústecký kraj.