Revitalizace panelového sídliště v Březinách začala loni a první dvě etapy měly stát bez daně necelých 33 milionů korun. Jenže kvůli několika dodatkům na vícepráce cena stále šplhá vzhůru.
„V současné době, to znamená včetně dodatku číslo 7, je celková částka za stavbu ve výši 38 215 912 korun bez DPH,“ uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.
Oproti vysoutěžené ceně je to doposud nárůst o více než 16 procent. A to ve chvíli, kdy druhá etapa ještě není dokončená. Kromě ceny se prodlužuje i doba dokončení stavebních prací, které obyvatelům sídliště na okraji Děčína komplikují život.
Město vysvětluje nárůst ceny i průtahy nečekanými pracemi.
„Velký objem víceprací byl způsoben neúnosným podložím, a tudíž došlo ke změně v provádění podkladních vrstev komunikací, taktéž dochází v celém sídlišti ke zvyšování únosnosti zemní pláně v místech pod chodníky,“ vysvětluje Markéta Lakomá.
Revitalizace sídliště BřezinyRevitalizace sídliště v Březinách začala loni o prázdninách, první etapa skončila také loni. Postupně město nechává opravit chodníky, silnice, vylepšuje zeleň a buduje nová hřiště. Přibudou také nová parkovací místa, kterých je v sídlištích nedostatek. Nově by jich v Březinách mělo být téměř 400.
Kromě toho podle Lakomé došlo k výraznému navýšení počtu parkovacích míst před školkou a pekárnou. V původním projektu druhé etapy revitalizace sídliště nebyly ani zahrnuté podzemní kontejnery.
Kromě víceprací jsou na stavbě v Březinách také méněpráce. Tedy takové práce, které v původním projektu byly, ale nakonec je stavební firma nedělala. Buď proto, že je nebylo třeba udělat, nebo se dohodla s magistrátem, že je z rekonstrukce škrtne.
PROBLÉMY S HŘIŠTĚM
Při revitalizaci sídliště v Březinách se opakovaně ukázala špatně provedená práce. Například dětské hřiště umístil projektant do těsné blízkosti trafostanice. Zákon přitom jasně určuje minimální vzdálenost, ve které může být od trafostanice něco postavené.
„To jako nemusí schválit hygiena nebo nějaký rozumný člověk? Sakra, vždyť tady jde o zdraví dětí,“ rozčiloval se loni na podzim v diskuzi Tomáš Klíma. Plot hřiště byl totiž jen tři metry od trafostanice, zákon přitom požaduje minimálně desetimetrový odstup.
Další nekvalitní práce se ukázala letos v květnu, kdy stavební firma dělala zábradlí u parkoviště. Zábradlí sice v horní části pasovalo s betonovým soklem, ve spodní části ale byla mezi betonem a zábradlím taková mezera, že se do ní bez nejmenších problémů vešla krabička od cigaret.
Mnohem větší problémy v minulosti ale provázely revitalizaci sídliště na Starém Městě, kde stavební firma nezvládala dodržovat termíny. Jedna z hlavních ulic tak byla dlouhé měsíce rozkopaná a přejít ji bylo především pro starší lidi nemožné. Mnohem déle také musely jezdit po objížďkách autobusy.