VYBERTE SI REGION

Obavy padly. Hřensko neuzavřou

Hřensko - Začíná sanace masivů nad silnicí v bezcelním pásmu, stavbaři zvládnou práce při zachování automobilového provozu jedním jízdním pruhem

19.2.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Pracovníci odborné firmy staví lanovku na přepravu materiálu ve Hřensku v úseku, kde začínájí padat kameny z pískovcových skal

Pracovníci odborné firmy staví lanovku na přepravu materiálu ve Hřensku v úseku, kde začínájí padat kameny z pískovcových skalFoto: Deník/Karel Pech

Nestabilní pískovcové masivy nad silnicí v bezcelním pásmu z Hřenska do saské Schmilky bezprostředním sesuvem momentálně nehrozí. Aby tomu tak nebylo ani v dalším období, pustila se právě v těchto dnech do zabezpečení skal ústecká firma AZ Sanace. Její pracovníci budou zažehnávat riziko skalního řícení v režimu, který rozptýlil obavy mnoha motoristů a především samotných obyvatel Hřenska.

„Stavbaři zvládnou práce při zachování průjezdnosti silnice jedním jízdním pruhem a řízení automobilového provozu semafory. To je pro zdejší podnikatele a celou obec ta nejlepší zpráva. Původně se totiž Ředitelství silnic a dálnic dožadovalo úplné silniční uzavírky,“ poznamenal s viditelnou úlevou hřenský starosta Josef Černý.

Zahajované práce budou komplikovat ztížené zimní podmínky.

„Musíme se s těmi nepříznivými dopady počasí vyrovnat. Vlastnímu sanačnímu zásahu bude předcházet očištění přístupové cesty a musíme si tady postavit lanovku na přepravu veškerého materiálu.,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Ujfaluši.

Jeden balvan už přece jen spadl. Ten pomyslný, který byl spojený s představou, že silničáři požadovaná úplná uzavírka silnice odřízne Hřensko od okolního světa.

„Toho jsme se skutečně obávali. Devadesát procent klientely zdejších hotelů a penzionů tvoří hosté ze Spolkové republiky Německo. Kdyby k nám nemohli projíždět rovnou přes Schmilku, desítky kilometrů dlouhé objížďky by sotva absolvovali. Tohle je pro nás mnohem přijatelnější situace,“ tvrdila majitelka České hospody Kateřina Horáková.

Lepší nálada už provází také ostatní hoteliéry i majitele penzionů a restaurací v Hřensku a okolí. Přitom ještě před několika dny se strachovali, že automobilový provoz přes hranici s Německem utichne. Proti úplné uzavírce silnice bojovali i peticí, kterou podpořilo asi půldruhé stovky živnostníků.

„Podobných omezení, která ovlivnila návštěvnost turistů, jsme si tady užili v minulosti dost. Vždycky jsme na to doplatili horší bilancí našeho podnikání. Není divu, že nás úvahy o možné úplné uzavírce znovu vyděsily,“ líčil Josef Král, který se zařadil i mezi iniciátory petice.

V platnosti zůstává dřívější rozhodnutí o částečném omezení provozu. „Platí od loňského desátého prosince a vyprší posledního června,“ upřesnil František Janačík z oddělení tiskových informací Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Ústecká firma by sanační zásahy měla zvládnout asi během dvou měsíců. „Nedají se vyloučit ani některé nečekané těžkosti, ale v druhé polovině dubna bychom mohli skončit,“ uvedl stavbyvedoucí Petr Ujfaluši.

Povinnost postarat se o zabezpečení nestabilních hřenských skal v bezcelním pásmu uložilo ministerstvo dopravy národnímu parku České Švýcarsko.

„Nechceme teď situaci ještě více komplikovat nějakými dohady a proto se svěřeného úkolu zhostíme. Sanaci, která si vyžádá náklady ve výši okolo dvou milionů korun, také zaplatíme. Potom ale budeme chtít dostat vynaložené peníze zpátky,“ reagoval ředitel správy Českého Švýcarska Pavel Benda. Dobře ale ví, že Ředitelství silnic a dálnic coby správce ohrožené komunikace nebude ochotné náklady uhradit.

„Jde o rozpor v legislativě. Zákon o lesích v podobných případech stanovuje povinnost postarat se o zabezpečení před případnými škodami majitelům ohrožených staveb a nemovitostí. Občanský zákoník takovou povinnost zase stanovuje vlastníkům pozemků a objektů, které své okolí ohrožují. Ať tedy v tomhle sporu rozhodne soud,“ tvrdil rozhodně šéf národního parku. Očekává , že soudní verdikt by mohl být precedentním rozhodnutím i pro vyjasnění dalších podobných dohadů.

Co říká Lesní zákon:
Vlastníci nemovitostí nebo investoři staveb a zařízení jsou povinni provést na svůj náklad nezbytně nutná opatření, kterými jsou nebo budou jejich pozemky, stavby a zařízení zabezpečeny před škodami způsobenými zejména sesuvem půdy, padáním kamenů, pádem stromů nebo jejich částí, přesahem větví a kořenů, zastíněním a lavinami z pozemků určených k plnění funkcí lesa; tato opatření jsou oprávněni provést i na pozemcích určených k plnění funkcí lesa. Rozsah a způsob zabezpečovacích opatření stanoví orgán státní správy lesů, pokud není podle zvláštních předpisů18) příslušný jiný orgán státní správy. Vlastník pozemků určených k plnění funkcí lesa je povinen provedení opatření strpět.

Autor: Josef Suk

19.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Vyšetřování v Technických službách: Stíháno je pět lidí

Automatické sněžné řetězy jsou český vynález

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

ON-LINE: Setkání s hejtmanem Oldřichem Bubeníčkem. Vše o dopravě v kraji

Ústí nad Labem - Dokončení dálnice D8, stavba jezu na Labi, železniční doprava, turistické spoje a další záležitosti spojené s dopravou, to jsou hlavní témata akce projektu Deníku s vámi s názvem Setkání s hejtmanem Oldřichem Bubeníčkem, která se koná v Konferenčním sále hejtmanství Ústeckého kraje v pondělí 23. ledna od 12.00 hodin. 

Bazén v Rumburku je v dezolátním stavu, město bude muset investovat do oprav

Rumburk – Rez, plíseň, hniloba, rozpadlé dveře – tak vypadá v současné době rumburský bazén. Město do jeho oprav bude muset investovat několik milionů korun. Problém je, že neví, kde je vezme.

Co týden dal: Zoo zavedla opatření proti ptačí chřipce a Kohout zůstane uvězněný

Děčínsko - Další týden na Děčínsku je za námi. Co přinesl? Tady je pravidelný pondělní souhrn.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies