O změnu se postarala novela silničního zákona, která je účinná od druhé poloviny února. Ta jasně vymezuje postih za takový přestupek. Tím je automatické odebrání řidičáku na jeden až šest měsíců, sedm bodů a pokuta mezi dvěma a půl a pěti tisíci korun.

Při porovnání počtu nehod k nim dochází více na Šluknovsku než na Děčínsku. Je to dané především tím, že na Šluknovsku jsou tratě výrazně delší než v jižní části okresu. Jedním z takových rizikových přejezdů je ten na výjezdu ze Šluknova. Jen loni zde došlo ke dvěma nehodám. 
V květnu řidička osobáku vjela pod vlak, v září pak nerespektoval červenou na semaforu řidič kamionu plně naloženého štěrkem. Tato srážka byla nejhorší železniční nehodou za mnoho posledních let, dvanáct lidí při ní bylo zraněno.

Novela byla reakcí právě na takové nehody, k jaké došlo ve Šluknově či ve Studénce.

Psali jsme: Vlak smetl kamion na přejezdu ve Šluknově, 12 zraněných…ZDE…

K nehodám, při kterých řidiči nerespektují výstražné znamení, dochází také například ve Valdeku nedaleko Šluknova. S vlakem se zde za poslední roky, stejně jako ve Šluknově, srazil osobák i náklaďák. Životem zde ale svou nepozornost zaplatil také například cyklista nerespektující svítící červenou.

„Za nebezpečným chováním účastníků silničního provozu na přejezdech přitom nestojí neznalost příslušných předpisů, ale naopak lehkomyslnost, spěch, nepozornost či aktuálně zhoršená kondice řidiče," upřesnil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti s odkazem na zjištění Centra dopravního podniku.

Nejvýraznější roli při vzniku těchto dopravních nehod podle něj hraje nevěnování se plně řízení – dalšími příčinami jsou nerespektování dopravního značení, výstražného zařízení a nepřiměřená rychlost.

„Nejvýraznějším faktorem ovlivňujícím dopravní nehodovost na přejezdech je tak samotné chování účastníků silničního provozu," uzavřel Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

Závažnost dopravních nehod na železničních přejezdech přitom bývá tradičně vysoká. Zatímco například v roce 2015 zemřelo na 1 000 nehod vyšetřovaných Policií ČR 7,1 osoby, u nehod na přejezdech se jednalo o 55,4 oběti. Pravděpodobnost úmrtí při nehodě na přejezdu je tak 7,8 krát vyšší.

Podle statistik Drážní inspekce v loňském roce za nehody na železničních přejezdech nejčastěji mohli řidiči osobních aut, a to ve 107 případech ze 164. 21 střetnutí zavinili řidiči nákladních aut, 16 chodci a 11 cyklisté. V roce 2015 evidovala Drážní inspekce na Děčínsku čtrnáct srážek lidí a aut s vlakem. Při nich bylo zraněné jedenáct lidí lehce, tři těžce. K úmrtí nedošlo.